D 2007

Otázky edukace žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním z pohledu rodičů-mezinárnodní projekt TIMSIS

ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana, Petr KACHLÍK and Ilka VAĎUROVÁ

Basic information

Original name

Otázky edukace žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním z pohledu rodičů-mezinárnodní projekt TIMSIS

Name in Czech

Otázky edukace žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním z pohledu rodičů-mezinárnodní projekt TIMSIS

Name (in English)

Questions about Education of Pupils Suffering from Chronic Disease or Another Grave Illness from the Parents Point of View: International Project TIMSIS

Authors

ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic) and Ilka VAĎUROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Přehled anotací 3. konference Škola a zdraví 21 a 35. konference pro podporu zdraví dětí a mládeže, p. 46-47, 48 pp. 2007

Publisher

MSD a PdF MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00023712

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-86633-98-5

Keywords in English

children; parents; teachers; school; hospital; disease; questionnaire; help; TIMSIS; project

Tags

children, disease, help, hospital, parents, project, questionnaire, school, teachers, TIMSIS
Změněno: 28/5/2008 10:51, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Dítě, trpící závažným či chronicky probíhajícím onemocněním, představuje nejen významný medicínský, ale též výchovný a pedagogický problém. Mezinárodní projekt TIMSIS mapuje názory a potřeby rodičů a pedagogů v několika evropských zemích pomocí dotazníkového šetření. Výsledky ukazují, že je velmi důležitá vhodná a správná informovanost rodičů o podstatě choroby dítěte, jejích komplikacích, terapii a řešení krizových stavů. Rodiče by měli též komunikovat s pedagogem, uvědomit ho o povaze onemocnění jejich dítěte, o možnostech integrace ve třídě, omezeních při výuce. Rodiče se setkali s vedlejšími účinky léků, s dopadem nemoci na psychiku dítěte a s ovlivněním každodenního života dítěte. Z pohledu rodičů je nejdůležitější osobou ve škole třídní učitel, který by měl rovněž mít o nemoci žáka nejvíce informací a v přiměřené míře informovat spolužáky.

In English

Child suffering from grave illnes or chronic disease presents both important medical and educational and pedagogical problem. International project TIMSIS maps parents and teachers opinions and needs in several European countries with the assistance of a questionnaire survey. The results show that as far as parents are concern, it is essential to be informed in the right way about the center of their childs disease, about its complications, therapy and resolving the critical stages. Parents should also communicate with teacher, let him know the disease details, options of integration in class, restrictions in lesssons. Parents have met the side effects of drugs, impact on their childs mind and everyday life influence. From the parents point of view, the most important person in school is a class-teacher, who should have had most information about the disease of all and tell the other pupils adequately.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
Displayed: 19/10/2024 11:27