J 2007

The Method of Measuring Market Orientation

TOMÁŠKOVÁ, Eva, Lucie KAŇOVSKÁ, Vladimír CHALUPSKÝ and Iveta ŠIMBEROVÁ

Basic information

Original name

The Method of Measuring Market Orientation

Name in Czech

Metody měření tržní orientace

Authors

TOMÁŠKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor), Lucie KAŇOVSKÁ (203 Czech Republic), Vladimír CHALUPSKÝ (203 Czech Republic) and Iveta ŠIMBEROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Economics bulletin, Champaign-Urbana, Univ. of Illinois, 2007, 1545-2921

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Italy

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14220/07:00020860

Organization unit

Faculty of Law

Keywords in English

Marketing; market orientation; external environment; internal environment; customers

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/4/2010 10:58, Mgr. Marie Zejdová

Abstract

V originále

The paper is focused on the method of measuring market orientation. Market orientation is very important and topical, because of its influence on the company results. The first part of this paper describes the factors, which influence market orientation. The factors are from the external and internal environment and also from business branches of companies. The second part of the paper proposes the new methods of measuring of market orientation. The detailed information about all items of the factors is included in this part of the chapter. The third part of this paper verifies the validity of new methods of measuring market orientation. Cronbach alfa was used for validation of the method. We plan to use the most important principles of the method for our recent research project Research on implementation on market orientation in Hi-Tech Firms. The research project is supported by Grant Agency of the Czech Republic (GA 402/07/1493).

In Czech

Příspěvek se zaměřuje na metody měření tržní orientace. První část tohoto příspěvku popisuje faktory, které ovlivňují tržní orientace. Tyto faktory jsou externí a interní prostředí a taktéž oborové prostředí. Druhá část se zabývá návrhem nové metody měření tržní orientace. Detailně popisuje všechny položky jednotlivých faktorů, které jsou obsaženy v první kapitole. Třetí část se pak zabývá verifikací platnosti nové metody měřící tržní orientace. Pro validaci této metody byl užit koeficient Cronbach alfa. Nejdůležitější principy této metody budou použity pro implementaci tržní orientace u hi-tech firem. Tento výzkumný projekt je podporován agenturou GAČR (GA 402/07/1493).

Links

GA402/07/1493, research and development project
Name: Výzkum implementace tržní orientace u hi-tech firem