D 2008

Výsledky finančního měření konkurenceschopnosti podniků v ČR

SUCHÁNEK, Petr and Jiří ŠPALEK

Basic information

Original name

Výsledky finančního měření konkurenceschopnosti podniků v ČR

Name in Czech

Výsledky finančního měření konkurenceschopnosti podniků v ČR

Name (in English)

Results of the measuring the competitiveness of the Czech enterprises

Authors

SUCHÁNEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří ŠPALEK (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Konkurenceschopnost podniků, p. 643-656, 13 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/08:00025735

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-4521-7

Keywords in English

ratios; competitiveness; stakeholders

Tags

Reviewed
Změněno: 17/10/2008 21:45, doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zabývá měřením konkurenceschopnosti podniků v ČR. Článek vychází z předpokladů, že konkurenceschopnost podniku se promítá do výkonnosti, resp. finanční úspěšnosti podniku, která je měřitelná standardními poměrovými ukazateli a z toho, že konkurenceschopnost je zapříčiněna charakteristickými faktory. Cílem článku je pomocí vybraných poměrových ukazatelů rozdělit podniky do skupin a hledat jejich typické charakteristiky. Dílčím cílem článku je zjistit, zda pro jednotlivé skupiny existují rozdílné charakteristiky faktorů, tzn. zda vytipované faktory lze považovat za faktory konkurenceschopnosti.

In English

The paper deals with measuring the competitiveness of the Czech enterprises. It proceeds from the assumption that company competitiveness is reflected in its performance and financial success which is possible to measure with standard ratio indicators, and also from the assumption that competitiveness results from certain characteristic factors. The aim of the paper is to divide the companies into a number of groups using selected ratio indicators and to search for characteristics typical of them. Partially, the aim is also to find out whether there are different factor characteristics for particular groups, i.e. whether it is possible to consider the selected factors to be the factors of competitiveness.

Links

1M0524, research and development project
Name: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy