D 2007

Mysl autentická, anebo "jen" neurálně odvozená (a epifenomenalistická)?

DOKULIL, Miloš

Basic information

Original name

Mysl autentická, anebo "jen" neurálně odvozená (a epifenomenalistická)?

Name in Czech

Mysl autentická, anebo "jen" neurálně odvozená (a epifenomenalistická)?

Name (in English)

Mind, as Authetic, or "Only" Neurally Deduced (and Epiphenomenalistic)?

Authors

Edition

1. vyd. Praha, Kognice 2006, p. 48-54, 7 pp. 2007

Publisher

Psychologický ústav AV ČR

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Informatics

ISBN

80-86174-10-7

Keywords in English

mind; Cartesian Theatre; physicalism; interactionism; epiphenomenalism; Identity Theory; supervenience; emergence; anomalous monism; AI; brain plasticity; reduction (to a physiological substrate); readiness potential; boundary (between brain and a non-biological installation); free will; sense of life

Tags

Reviewed
Změněno: 11/4/2012 02:27, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek má pět částí; pro tisk byl redukován na minimum. Hranaté závorky naznačují větší krácení. Nejdříve si text všímá přímo jazykového a historicky daného podhoubí vytčené problematiky. Nato eviduje základní řešení, s vytčením zastřeného dualismu i u "monisticky" deklarovaných "-ismů". Ve třetí části poukazuje na některé sugestivní (a matoucí) souvislosti provázející představy o duševnu. Následně se zabývá neurologickými inspiracemi; s poukazem na plasticitu mozku, problematizované předpoklady pro svobodnou vůli a zcela nové zkušenosti s rozhraním mezi biologickými a technologickými prostředky lidské aktivity. V závěru se konstatuje, že sice svým "duševnem" přesahujeme horizont materiálního světa, přesto ale nedokážeme subjektivní zkušenost sebe-vědomí vyložit jinak než redukcí na fyziologické procesy, a tedy neadekvátně.

In English

This contribution contains five parts and has been substantially reduced for this printing. First, the text touches the linguistic and historical back-ground of the subject area. An overview follows, showing a disguised dualism even in monistically declared "-isms". The third part shows some suggestive (and confusing) associations accompanying ideas about our psyche. Then some neurological inspirations have been mentioned, together with the hinting at a certain brain plasticity, prerequisites for a free will, and experiences with the boundary between biological and technological means of human activity. Finally, our "mentality" goes over the horizon of the material world, but we have still been explaining our subjective experience of self-consciousness no better than by reducing it to physiological processes, i.e., not adequately.