Detailed Information on Publication Record
2007
Die Künstlerproblematik bei Hugo von Hofmannsthal
KNÁPEK, PavelBasic information
Original name
Die Künstlerproblematik bei Hugo von Hofmannsthal
Name in Czech
Problematika umělce u Hugo von Hofmannsthal
Name (in English)
The Artist in Works of Hugo von Hofmannsthal
Authors
KNÁPEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Hradec Králové - Ostrava, Germanistik an tschechischen Universitäten: Gegenwart und Zukunft, p. 153-157, 5 pp. 2007
Publisher
Ostravská univerzita
Other information
Language
German
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/07:00033142
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7368-327-6
Keywords in English
Artist; Literature; Hugo von Hofmannsthal
Změněno: 30/1/2010 16:55, Mgr. Pavel Knápek, Ph.D.
V originále
Der Aufsatz analysiert in erster Linie Hugo von Hofmannsthals Drama "Der Tor und der Tod" (1894), und zwar im Hinblick auf die sogenannte Künstlerproblematik. Der Aufsatz geht vor allem der Frage nach, inwieweit Claudio (ein philosophisch und ästhetisch gebildeter Mensch) als Künstler bezeichnet werden kann, bzw. inwieweit sich Hofmannsthal mit diesem Drama von der Kunst distanziert hat.
In Czech
Tématem analýzy je v první řadě Hofmannthalova hra "Der Tor und der Tod" (1894)("Blázen a smrt") v kontextu tzv. problematiky umělce. Článek se především zabývá otázkou, do jaké míry může být Claudio (esteticky a filozoficky vzdělaný člověk) označován za umělce, resp. do jaké míry se Hofmannsthal tímto dramatem distancoval od umění.
In English
Tématem analýzy je v první řadě Hofmannthalova hra "Der Tor und der Tod" (1894)("Blázen a smrt") v kontextu tzv. problematiky umělce. Článek se především zabývá otázkou, do jaké míry může být Claudio (esteticky a filozoficky vzdělaný člověk) označován za umělce, resp. do jaké míry se Hofmannsthal tímto dramatem distancoval od umění. The article is concerned primarily with Hugo von Hofmansthals play "Der Tor und der Tod" (1894)("The Fool and the Death"), namely with regard to the topic of art and artist characters. The article is concerned mainly with the question to what extent Claudio (a man educated in aesthetics and philosphy)can be called a true artist, and accordingly to what extent Hofmannsthal with this play distanced himself from the art.