KNÁPEK, Pavel. Die Künstlerproblematik bei Hugo von Hofmannsthal (The Artist in Works of Hugo von Hofmannsthal). In Germanistik an tschechischen Universitäten: Gegenwart und Zukunft. Hradec Králové - Ostrava: Ostravská univerzita, 2007, p. 153-157. ISBN 978-80-7368-327-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Die Künstlerproblematik bei Hugo von Hofmannsthal
Name in Czech Problematika umělce u Hugo von Hofmannsthal
Name (in English) The Artist in Works of Hugo von Hofmannsthal
Authors KNÁPEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Hradec Králové - Ostrava, Germanistik an tschechischen Universitäten: Gegenwart und Zukunft, p. 153-157, 5 pp. 2007.
Publisher Ostravská univerzita
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00033142
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7368-327-6
Keywords in English Artist; Literature; Hugo von Hofmannsthal
Tags Artist, Hugo von Hofmannsthal, Literature
Changed by Changed by: Mgr. Pavel Knápek, Ph.D., učo 22779. Changed: 30/1/2010 16:55.
Abstract
Der Aufsatz analysiert in erster Linie Hugo von Hofmannsthals Drama "Der Tor und der Tod" (1894), und zwar im Hinblick auf die sogenannte Künstlerproblematik. Der Aufsatz geht vor allem der Frage nach, inwieweit Claudio (ein philosophisch und ästhetisch gebildeter Mensch) als Künstler bezeichnet werden kann, bzw. inwieweit sich Hofmannsthal mit diesem Drama von der Kunst distanziert hat.
Abstract (in Czech)
Tématem analýzy je v první řadě Hofmannthalova hra "Der Tor und der Tod" (1894)("Blázen a smrt") v kontextu tzv. problematiky umělce. Článek se především zabývá otázkou, do jaké míry může být Claudio (esteticky a filozoficky vzdělaný člověk) označován za umělce, resp. do jaké míry se Hofmannsthal tímto dramatem distancoval od umění.
Abstract (in English)
Tématem analýzy je v první řadě Hofmannthalova hra "Der Tor und der Tod" (1894)("Blázen a smrt") v kontextu tzv. problematiky umělce. Článek se především zabývá otázkou, do jaké míry může být Claudio (esteticky a filozoficky vzdělaný člověk) označován za umělce, resp. do jaké míry se Hofmannsthal tímto dramatem distancoval od umění. The article is concerned primarily with Hugo von Hofmansthals play "Der Tor und der Tod" (1894)("The Fool and the Death"), namely with regard to the topic of art and artist characters. The article is concerned mainly with the question to what extent Claudio (a man educated in aesthetics and philosphy)can be called a true artist, and accordingly to what extent Hofmannsthal with this play distanced himself from the art.
PrintDisplayed: 26/7/2024 20:41