D 2007

Exploring Academic and Gender Stereotypes of Science in Textbooks and Students´ Perceptions.

KUBRICKÁ, Jana

Basic information

Original name

Exploring Academic and Gender Stereotypes of Science in Textbooks and Students´ Perceptions.

Name in Czech

Genderové stereotypy ve vnímání přírodních věd u žáků a žákyň a v učebnicích fyziky

Authors

KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

St. Petersburg, Gumanitarnoe obrazovanie i socialnyj kontekst: Gendernye problemy. p. 123-126, 4 pp. 2007

Publisher

Izdatelskij Dom S.-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Russian Federation

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00050931

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-5-288-04340-6

Keywords in English

gender stereotypes; perception of science; textbook research; equal opportunities
Změněno: 11/4/2012 10:16, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

In this paper the author deals with the issue of academic and professional gender stereotypes in the field of science which she examines and demonstrates on examples from Czech science textbooks for lower secondary school. The issue of perception of science as "masculine" is further considered in the context of Czech University students enrolment on courses of science and details of an intended study among university students based on a quantitative investigation are given. The article also presents significant actions that have been taken recently in the Czech Republic to promote equal opportunities of men and women in education.

In Czech

Autorka se v příspěvku zabývá problematikou akademických genderových stereotypů, které představuje na příkladech z českých učebnic fyziky pro 2. st. ZŠ. Vnímání přírodních věd jako tzv. maskulinních dále rozebírá v kontextu počtu studentů a studentek hlásících se na přírodovědní obory českých univerzit. V článku jsou také představeny některé významné akce, které proběhly v ČR k podpoře rovných příležitostí dívek a chlapců.