PAVLINCOVÁ, Helena. Klasické jazyky a vysokoškolská výuka filozofie. In Vyučovanie filozofie: problémy, inovácie, diskusie v rámci krajín V4. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2006, s. 26-31. ISBN 80-223-2203-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Klasické jazyky a vysokoškolská výuka filozofie
Název anglicky Classical Languages and Academic Philosophy Teaching
Autoři PAVLINCOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Bratislava, Vyučovanie filozofie: problémy, inovácie, diskusie v rámci krajín V4, od s. 26-31, 6 s. 2006.
Nakladatel Univerzita Komenského v Bratislavě
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/06:00029048
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 80-223-2203-2
Klíčová slova anglicky International Content Innovation of Philosophy Teaching ; the Visegrad Countries
Štítky the Visegrad Countries
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Změněno: 16. 3. 2012 13:49.
Anotace
Studium dějin české filosofie v letech mezi dvěma světovými válkami ukazuje, že filosofové považovali za svou povinnost vyjadřovat se též k připravované reformě střední školy, kterou na jedné straně přijímali jako výzvu k novému promýšlení výuky filosofie, na druhé straně v rozporu s návrhem zvedali svůj hlas proti rušení klasických jazyků. Proti návrhu na rušení výuky klasických jazyků na středních školách v období mezi válkami bylo vzneseno mnoho námitek. Význam latiny a řečtiny pro vývoj myšlení zdůrazňovali literární historik Arne Novák a právní teoretik František Weyr, zatímco matematik, filosof a estetik Otakar Zich zdůvodňoval důležitost řečtiny na střední škole jednak argumenty estetickými, jednak jejím významem pro filosofii. Filosof a etik J. B. Kozák navrhoval, aby vysokoškolští studenti povinně absolvovali úvod do latinské a řecké terminologie a dbali na osvojení znalosti světových jazyků.
Anotace anglicky
The study of History of Czech Philosophy in the period between World Wars shows, philosophers always felt necessary to comment on the forthcoming school reform. On one hand they understood the reform as an appeal to new reconsideration of Philosophy teaching; on the other hand they disagreed with the suggestions to eliminate the studies of classical languages. The importance of Latin and Greek for development of reasoning was emphasized by Arne Novák and by František Weyr, whilst Otakar Zich justified the importance of Greek in secondary education by esthetical arguments and by its importance for Philosophy. J. B. Kozák suggested an obligatory introduction to Latin and Greek terminology for university students, as well as the importance of the learning of foreign languages.
Návaznosti
GA401/04/2036, projekt VaVNázev: Česká filozofie 1939-1945
Investor: Grantová agentura ČR, Česká filozofie 1939-1945
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 14:45