Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU)
PORTEŠOVÁ, Šárka and Lenka ŠAMÁNKOVÁ. Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU) (Identification of gifted children (gifted with learning disabilities)). In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. BRNO: MSD, s.r.o., 2007, p. 214 - 221, 7 pp. ISBN 978-80-7392-004-3. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU) |
Name in Czech | Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU) |
Name (in English) | Identification of gifted children (gifted with learning disabilities) |
Authors | PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor) and Lenka ŠAMÁNKOVÁ (203 Czech Republic). |
Edition | BRNO, Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky, p. 214 - 221, 7 pp. 2007. |
Publisher | MSD, s.r.o. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/07:00020888 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
ISBN | 978-80-7392-004-3 |
Keywords in English | gifted |
Tags | gifted |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Changed: 26/3/2010 17:26. |
Abstract |
---|
Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogicko-psychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány a seznamuje čtenáře se situací v ČR. |
Abstract (in English) |
---|
The proposed study introduces the reader to the issue of the so called twice exceptional children i.e. intellectually gifted learners with a handicap. In the context of school, giftedness is most frequently combined with a specific learning disability. Moreover, the paper also presents a synthesis of empirically verified basic educational and educational psychological foreign procedures and measures, which are most used in educational care for this very specific population of learners, and it acquaints the reader with the situation in the Czech Republic |
Links | |
---|---|
GA406/06/0676, research and development project | Name: Rozumově nadané děti s dyslexií |
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia | |
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 11/10/2024 02:30