D 2007

Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU)

PORTEŠOVÁ, Šárka and Lenka ŠAMÁNKOVÁ

Basic information

Original name

Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU)

Name in Czech

Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU)

Name (in English)

Identification of gifted children (gifted with learning disabilities)

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor) and Lenka ŠAMÁNKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

BRNO, Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky, p. 214 - 221, 7 pp. 2007

Publisher

MSD, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00020888

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-7392-004-3

Keywords in English

gifted

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2010 17:26, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Abstract

V originále

Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogicko-psychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány a seznamuje čtenáře se situací v ČR.

In English

The proposed study introduces the reader to the issue of the so called twice exceptional children i.e. intellectually gifted learners with a handicap. In the context of school, giftedness is most frequently combined with a specific learning disability. Moreover, the paper also presents a synthesis of empirically verified basic educational and educational psychological foreign procedures and measures, which are most used in educational care for this very specific population of learners, and it acquaints the reader with the situation in the Czech Republic

Links

GA406/06/0676, research and development project
Name: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society