D 2007

Faktory ovlivňující chování spotřebitelů v oblasti mobilních her

OKAZAKI, Shintaro, Radoslav ŠKAPA and Ildefonso GRANDE

Basic information

Original name

Faktory ovlivňující chování spotřebitelů v oblasti mobilních her

Name (in English)

The factors influencing consumer behaviour in mobile gaming

Authors

OKAZAKI, Shintaro (392 Japan), Radoslav ŠKAPA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ildefonso GRANDE (724 Spain)

Edition

Košice, Semafor 2007, Ekonomika firiem 2007, p. 545-553, 9 pp. 2007

Publisher

Ekonomická univerzita v Bratislave, PHF Košice

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/07:00033193

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-225-2482-7

Keywords in English

Mobile gaming; customer behaviour research

Tags

Reviewed
Změněno: 5/5/2011 21:27, doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D.

Abstract

V originále

V literatuře se často zmiňuje důležitost zážitkových faktorů chování Naše výsledky podporují intuitivní myšlenku, že zábava a radost (vnitřní požitek) mají v mobilní zábavě důležitou roli. Ačkoliv nejde o zásadně překvapivé konstatování, říká nám ale, že pro vysvětlení vztahu k mobilním hrám nelze použít výhradně model TAM, jinak v oblasti IT hojně využívaný. To proto, že TAM je ve své původní podobě vhodný pro pochopení vztahu k systémům, které slouží k nějakému cílovému účelu a ne pro systémy, jejichž přínos plyne z procesu fungování systémů samotných (jako v tomto případě proces hraní mobilních her).

In English

Despite the increasing importance of online mobile gaming industry, little research has attempted to develop a measure to explain why consumers engage in ubiquitous entertainment. This study attempts to identify factors which affect intention to play mobile games. The survey was conducted in Japan, Spain and the Czech Republic on a sample of college students. The empirical data were analyzed by means of basic statistics - namely by using correlations and multiple analysis. The most influential factor appear to be critical mass and perceived novelty, however the factors differs across countries significantly.