Detailed Information on Publication Record
2007
Reading Skills of Students of Faculties of Education
NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ and Jana DOLEŽALOVÁBasic information
Original name
Reading Skills of Students of Faculties of Education
Name in Czech
Čtenářské dovednosti studentů pedagogických fakult
Authors
NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic) and Jana DOLEŽALOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Berlín. Berlín, Checkpoint Literacy, p. 1-8, 8 pp. 2007
Publisher
DGLS
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00023819
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-3-9809663-6-8
Keywords in English
reading literacy; reading strategies; learning styles
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 23/5/2008 16:25, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
V originále
This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. The survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové, Czech Republic. First year students are asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their previous school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. Future teachers can change this provided that they have met with new approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies.
In Czech
V příspěvku představujeme výzkum čtenářských dovedností studentů pedagogických fakult v Brně a Hradci Králové. Zkoumány byly čtenářské strategie studenta prvních ročníků. Prostřednictvím dotazníků byly zjišťovány čtenářské strategie studentů, způsoby učení z textu a čtenářské a učební strategie podporované při studiu na středních školách. Čeští žáci v mezinárodních výzkumech PISA a PIRLS dosahují jen průměrných výsledků, z čehož usuzujeme na jejich nedostatečnou přípravu pro práci s texty ze strany učitelů.
Links
LC06046, research and development project |
|