D 2007

Reading Skills of Students of Faculties of Education

NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ and Jana DOLEŽALOVÁ

Basic information

Original name

Reading Skills of Students of Faculties of Education

Name in Czech

Čtenářské dovednosti studentů pedagogických fakult

Authors

NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic) and Jana DOLEŽALOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Berlín. Berlín, Checkpoint Literacy, p. 1-8, 8 pp. 2007

Publisher

DGLS

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00023819

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-9809663-6-8

Keywords in English

reading literacy; reading strategies; learning styles

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/5/2008 16:25, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.

Abstract

V originále

This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. The survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové, Czech Republic. First year students are asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their previous school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. Future teachers can change this provided that they have met with new approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies.

In Czech

V příspěvku představujeme výzkum čtenářských dovedností studentů pedagogických fakult v Brně a Hradci Králové. Zkoumány byly čtenářské strategie studenta prvních ročníků. Prostřednictvím dotazníků byly zjišťovány čtenářské strategie studentů, způsoby učení z textu a čtenářské a učební strategie podporované při studiu na středních školách. Čeští žáci v mezinárodních výzkumech PISA a PIRLS dosahují jen průměrných výsledků, z čehož usuzujeme na jejich nedostatečnou přípravu pro práci s texty ze strany učitelů.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling