NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ and Jana DOLEŽALOVÁ. Reading Skills of Students of Faculties of Education. In Checkpoint Literacy. Berlín. Berlín: DGLS, 2007, p. 1-8. ISBN 978-3-9809663-6-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reading Skills of Students of Faculties of Education
Name in Czech Čtenářské dovednosti studentů pedagogických fakult
Authors NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic) and Jana DOLEŽALOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Berlín. Berlín, Checkpoint Literacy, p. 1-8, 8 pp. 2007.
Publisher DGLS
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023819
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-9809663-6-8
Keywords in English reading literacy; reading strategies; learning styles
Tags learning styles, reading literacy, reading strategies
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232. Changed: 23/5/2008 16:25.
Abstract
This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. The survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové, Czech Republic. First year students are asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their previous school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. Future teachers can change this provided that they have met with new approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies.
Abstract (in Czech)
V příspěvku představujeme výzkum čtenářských dovedností studentů pedagogických fakult v Brně a Hradci Králové. Zkoumány byly čtenářské strategie studenta prvních ročníků. Prostřednictvím dotazníků byly zjišťovány čtenářské strategie studentů, způsoby učení z textu a čtenářské a učební strategie podporované při studiu na středních školách. Čeští žáci v mezinárodních výzkumech PISA a PIRLS dosahují jen průměrných výsledků, z čehož usuzujeme na jejich nedostatečnou přípravu pro práci s texty ze strany učitelů.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 27/5/2024 09:30