Detailed Information on Publication Record
2007
"Bellissimum Ovidii Theatrum". Poznámky k recepci Ovidiových Metamorfóz v kultuře 17. století v Čechách a na Moravě
MILTOVÁ, RadkaBasic information
Original name
"Bellissimum Ovidii Theatrum". Poznámky k recepci Ovidiových Metamorfóz v kultuře 17. století v Čechách a na Moravě
Name in Czech
"Bellissimum Ovidii Theatrum". Poznámky k recepci Ovidiových Metamorfóz v kultuře 17. století v Čechách a na Moravě
Name (in English)
"Bellissimum Ovidii Theatrum". Notes to the Reception of Ovid´s Metamorphoses in the Culture of the 17th Century in Bohemia and Moravia
Authors
MILTOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Praha, Milena Bartlová - Lubomír Konečný - Lubomír Slavíček (ed.), Libosad. Studie o českém a evropském barokním umění. Práce držitelů Baderova stipendia pro výzkum malířství 17. století, p. 44-82, 38 pp. 2007
Publisher
Nakladatelství Lidových novin
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/07:00033225
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7106-918-8
Keywords in English
Ovid; Metamorphoses; illustrated prints; baroque wall painting; Kroměříž
Změněno: 5/3/2010 13:33, doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se koncentruje na vybrané otázky recepce jednoho z hlavních ikonografických zdrojů témat ve výtvarném umění, Ovidiových Metamorfóz. V první části byla pozornost věnována čtenářské oblibě konkrétních tisků formou sondy do inventářů moravské šlechty. Učiněná sonda potvrdila, že výskyt oblíbených ilustrovaných edic Metamorfóz se shoduje s výsledky výzkumu používaných grafických předloh pro české a moravské umění 17. století. Nejvýznamněji se uplatnily zejména série Virgila Solise, Crispijna de Passe, Johanna Wilhelma Baura či Sébastiena Le Clerca-Françoise Chauveaua či volné grafické listy Michela Dorignyho. Druhá část je zaměřena na diskuzi nad ovidiovskými texty a jejich ilustracemi: upozorňováno bylo zejména na lascivitu básní a ilustrací, což vedlo v některých případech k cenzurním regulacím. Zmíněné otázky formálního i obsahového zaměření byly poté detailněji řešeny na příkladu výzdoby pavilonu Květné zahrady v Kroměříži.
In English
The article is concentrated on selected questions of reception of one of the main iconographical sources for visual art, Ovid`s Metamorphoses. In the first part was attention given to reader`s popularity of Metamorphoses prints, which was made through the research of inventaries of Moravian aristocracy. The popularity of illustrated editions corresponds with the results of research of graphical sources used in Czech and Moravian art in the 17th century. Graphical series of great importance for baroque art in Bohemia and Moravia were especially the illustrations of V. Solis, C. de Passe, J. W. Baur and S. Le Clerc-F. Chauveau and single-leaf engravings of M. Dorigny. Second part deals with the discussion on ovidian texts and its illustrations: it was mainly refered to a lascivity of the poetry and the illustrations, what conduced in some cases to a censorship. Mentioned questions of formal and content sight were documented on the example of the decoration of central Rotunda in Kroměříž Flower Garden.