MILTOVÁ, Radka. "Bellissimum Ovidii Theatrum". Poznámky k recepci Ovidiových Metamorfóz v kultuře 17. století v Čechách a na Moravě ("Bellissimum Ovidii Theatrum". Notes to the Reception of Ovid´s Metamorphoses in the Culture of the 17th Century in Bohemia and Moravia). In Milena Bartlová - Lubomír Konečný - Lubomír Slavíček (ed.), Libosad. Studie o českém a evropském barokním umění. Práce držitelů Baderova stipendia pro výzkum malířství 17. století. Praha: Nakladatelství Lidových novin, 2007, p. 44-82, 38 pp. ISBN 978-80-7106-918-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Bellissimum Ovidii Theatrum". Poznámky k recepci Ovidiových Metamorfóz v kultuře 17. století v Čechách a na Moravě
Name in Czech "Bellissimum Ovidii Theatrum". Poznámky k recepci Ovidiových Metamorfóz v kultuře 17. století v Čechách a na Moravě
Name (in English) "Bellissimum Ovidii Theatrum". Notes to the Reception of Ovid´s Metamorphoses in the Culture of the 17th Century in Bohemia and Moravia
Authors MILTOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Praha, Milena Bartlová - Lubomír Konečný - Lubomír Slavíček (ed.), Libosad. Studie o českém a evropském barokním umění. Práce držitelů Baderova stipendia pro výzkum malířství 17. století, p. 44-82, 38 pp. 2007.
Publisher Nakladatelství Lidových novin
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00033225
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7106-918-8
Keywords in English Ovid; Metamorphoses; illustrated prints; baroque wall painting; Kroměříž
Tags baroque wall painting, illustrated prints, Kromeriz, Metamorphoses, Ovid
Changed by Changed by: doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D., učo 13960. Changed: 5/3/2010 13:33.
Abstract
Příspěvek se koncentruje na vybrané otázky recepce jednoho z hlavních ikonografických zdrojů témat ve výtvarném umění, Ovidiových Metamorfóz. V první části byla pozornost věnována čtenářské oblibě konkrétních tisků formou sondy do inventářů moravské šlechty. Učiněná sonda potvrdila, že výskyt oblíbených ilustrovaných edic Metamorfóz se shoduje s výsledky výzkumu používaných grafických předloh pro české a moravské umění 17. století. Nejvýznamněji se uplatnily zejména série Virgila Solise, Crispijna de Passe, Johanna Wilhelma Baura či Sébastiena Le Clerca-Françoise Chauveaua či volné grafické listy Michela Dorignyho. Druhá část je zaměřena na diskuzi nad ovidiovskými texty a jejich ilustracemi: upozorňováno bylo zejména na lascivitu básní a ilustrací, což vedlo v některých případech k cenzurním regulacím. Zmíněné otázky formálního i obsahového zaměření byly poté detailněji řešeny na příkladu výzdoby pavilonu Květné zahrady v Kroměříži.
Abstract (in English)
The article is concentrated on selected questions of reception of one of the main iconographical sources for visual art, Ovid`s Metamorphoses. In the first part was attention given to reader`s popularity of Metamorphoses prints, which was made through the research of inventaries of Moravian aristocracy. The popularity of illustrated editions corresponds with the results of research of graphical sources used in Czech and Moravian art in the 17th century. Graphical series of great importance for baroque art in Bohemia and Moravia were especially the illustrations of V. Solis, C. de Passe, J. W. Baur and S. Le Clerc-F. Chauveau and single-leaf engravings of M. Dorigny. Second part deals with the discussion on ovidian texts and its illustrations: it was mainly refered to a lascivity of the poetry and the illustrations, what conduced in some cases to a censorship. Mentioned questions of formal and content sight were documented on the example of the decoration of central Rotunda in Kroměříž Flower Garden.
PrintDisplayed: 24/7/2024 18:19