JEDLIČKOVÁ, Helena, Barbara BAJD and Lenka HRADILOVÁ OGOREVC. European Dimension in the Education of Primary School Teachers.Action Research and Testing of Functional Models. In School and Health 21 3. 2007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name European Dimension in the Education of Primary School Teachers.Action Research and Testing of Functional Models.
Name in Czech Evropská dimenze ve vzdělávání učitelů primární školy. Akční výzkum a testování výukových modelů .
Authors JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor), Barbara BAJD (705 Slovenia) and Lenka HRADILOVÁ OGOREVC (203 Czech Republic).
Edition School and Health 21 3, 2007.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023843
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Akční výzkum. Zkušenostní učení. Prekoncepty.Kritické myšlení.SOCRATES-ERASMUS. Učitel pro základní školu.
Keywords in English Action research. Learning from experience. Preconcepts. Critical thinking. SOCRATES-ERASMUS. Teacher for a basic school.
Tags International impact
Changed by Changed by: Ing. Helena Jedličková, Ph.D., učo 2417. Changed: 17/3/2010 22:40.
Abstract
Europe as a space without economic borders is also intended to be the space without culture and educational barriers. Academic mobility is supported by a number of special programs, e.g. CEEPUS and SOCRATES-ERASMUS. These programs enable not just obtaining of new experiences and developing personal skills of students and teachers, but also a research centred on European dimension in education. During last years the new models of improving of education for 21st century (according to the White Book and the Green Book, witch emphasize the professionalization of the teachers preparation) are tested by action research at European universities. It is proving, that professionality of a teacher for a basic school must be based on range of competences, especially on the skill of reflection and critical thinking. This theme is also the subject of the common research, what is realized at the Department of Biology of the Faculty of Education, University of Ljubljana and at the Department of Biology of the Faculty of Education, Masaryk University Brno in the programe Biology for Life and Health.
Abstract (in Czech)
Evropa, jako prostor bez ekonomických bariér, předpokládá rovněž unii bez hranic kulturních a vzdělávacích. Akademickou mobilitu podporuje několik programů, např. CEEPUS a SOCRATES-ERASMUS, umožňující nejen získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů a pedagogů na partnerských školách, ale také výzkum, zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely, orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy, kde se klade důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost reflexe a kritického myšlení. Danou problematikou se zabývá i společný výzkum, realizovaný na katedře biologie PdF Univerzity v Lublani (Slovinsko) a na katedře biologie PdF MU v Brně, kde dochází pravidelně k výměně studentů i pedagogů Brno v projektu Biologie pro život a zdraví.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 23/6/2024 20:41