2007
European Dimension in the Education of Primary School Teachers.Action Research and Testing of Functional Models.
JEDLIČKOVÁ, Helena; Barbara BAJD and Lenka HRADILOVÁ OGOREVCBasic information
Original name
European Dimension in the Education of Primary School Teachers.Action Research and Testing of Functional Models.
Name in Czech
Evropská dimenze ve vzdělávání učitelů primární školy. Akční výzkum a testování výukových modelů .
Authors
JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor); Barbara BAJD (705 Slovenia) and Lenka HRADILOVÁ OGOREVC (203 Czech Republic)
Edition
School and Health 21 3, 2007
Other information
Language
English
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00023843
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Akční výzkum. Zkušenostní učení. Prekoncepty.Kritické myšlení.SOCRATES-ERASMUS. Učitel pro základní školu.
Keywords in English
Action research. Learning from experience. Preconcepts. Critical thinking. SOCRATES-ERASMUS. Teacher for a basic school.
Tags
International impact
Changed: 17/3/2010 22:40, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
V originále
Europe as a space without economic borders is also intended to be the space without culture and educational barriers. Academic mobility is supported by a number of special programs, e.g. CEEPUS and SOCRATES-ERASMUS. These programs enable not just obtaining of new experiences and developing personal skills of students and teachers, but also a research centred on European dimension in education. During last years the new models of improving of education for 21st century (according to the White Book and the Green Book, witch emphasize the professionalization of the teachers preparation) are tested by action research at European universities. It is proving, that professionality of a teacher for a basic school must be based on range of competences, especially on the skill of reflection and critical thinking. This theme is also the subject of the common research, what is realized at the Department of Biology of the Faculty of Education, University of Ljubljana and at the Department of Biology of the Faculty of Education, Masaryk University Brno in the programe Biology for Life and Health.
In Czech
Evropa, jako prostor bez ekonomických bariér, předpokládá rovněž unii bez hranic kulturních a vzdělávacích. Akademickou mobilitu podporuje několik programů, např. CEEPUS a SOCRATES-ERASMUS, umožňující nejen získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů a pedagogů na partnerských školách, ale také výzkum, zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely, orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy, kde se klade důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost reflexe a kritického myšlení. Danou problematikou se zabývá i společný výzkum, realizovaný na katedře biologie PdF Univerzity v Lublani (Slovinsko) a na katedře biologie PdF MU v Brně, kde dochází pravidelně k výměně studentů i pedagogů Brno v projektu Biologie pro život a zdraví.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|