k 2007

European Dimension in the Education of Primary School Teachers.Action Research and Testing of Functional Models.

JEDLIČKOVÁ, Helena; Barbara BAJD and Lenka HRADILOVÁ OGOREVC

Basic information

Original name

European Dimension in the Education of Primary School Teachers.Action Research and Testing of Functional Models.

Name in Czech

Evropská dimenze ve vzdělávání učitelů primární školy. Akční výzkum a testování výukových modelů .

Authors

JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor); Barbara BAJD (705 Slovenia) and Lenka HRADILOVÁ OGOREVC (203 Czech Republic)

Edition

School and Health 21 3, 2007

Other information

Language

English

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00023843

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Akční výzkum. Zkušenostní učení. Prekoncepty.Kritické myšlení.SOCRATES-ERASMUS. Učitel pro základní školu.

Keywords in English

Action research. Learning from experience. Preconcepts. Critical thinking. SOCRATES-ERASMUS. Teacher for a basic school.

Tags

International impact
Changed: 17/3/2010 22:40, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Abstract

V originále

Europe as a space without economic borders is also intended to be the space without culture and educational barriers. Academic mobility is supported by a number of special programs, e.g. CEEPUS and SOCRATES-ERASMUS. These programs enable not just obtaining of new experiences and developing personal skills of students and teachers, but also a research centred on European dimension in education. During last years the new models of improving of education for 21st century (according to the White Book and the Green Book, witch emphasize the professionalization of the teachers preparation) are tested by action research at European universities. It is proving, that professionality of a teacher for a basic school must be based on range of competences, especially on the skill of reflection and critical thinking. This theme is also the subject of the common research, what is realized at the Department of Biology of the Faculty of Education, University of Ljubljana and at the Department of Biology of the Faculty of Education, Masaryk University Brno in the programe Biology for Life and Health.

In Czech

Evropa, jako prostor bez ekonomických bariér, předpokládá rovněž unii bez hranic kulturních a vzdělávacích. Akademickou mobilitu podporuje několik programů, např. CEEPUS a SOCRATES-ERASMUS, umožňující nejen získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů a pedagogů na partnerských školách, ale také výzkum, zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely, orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy, kde se klade důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost reflexe a kritického myšlení. Danou problematikou se zabývá i společný výzkum, realizovaný na katedře biologie PdF Univerzity v Lublani (Slovinsko) a na katedře biologie PdF MU v Brně, kde dochází pravidelně k výměně studentů i pedagogů Brno v projektu Biologie pro život a zdraví.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century