V originále
Gödel emphasised philosophy as an important tool in science. Much less is known about his religious background. We should bear in mind that our evaluational perspective differs very much from the one in which Gödel lived. He was personally sure that there must be another existence after death, an afterlife ("of unlimited life span"). As a "Baptized Lutheran" he did not include "Trinity" in his creed. He was also certain that mind is separate from matter. This text tries to include Libet's "readiness potential" into the debate concerning the specificity of the mind. Neither Gödel's identification of materialism with mechanism or his vision of the "spirit" are a viable solution of the problem.
Česky
Gödel zdůrazňoval, že je filosofie důležitým nástrojem vědy. Mnohem méně se ví o jeho náboženském zázemí. Měli bychom ovšem vzít v úvahu, že naše vyhodnocovací perspektiva se hodně liší od té, v níž žil Gödel. Byl si osobně jist, že musí být nějaká existence po smrti (o "časově neomezeném průběhu"). Jako "křtěný luterán" nezahrnoval ale do svého kréda "Trojici". Byl si rovněž jist, že mysl je oddělena od hmoty. Tento text se pokouší začlenit Libetův "dispoziční potenciál" do úvahy o specifičnosti mysli. Ani Gödelovo ztotožnění materialismu s mechanistickým názorem, ani jeho představa o "duchu" nejsou schůdnou cestou k řešení tohoto problému.