J 2007

Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků.

ŠEĎOVÁ, Klára

Basic information

Original name

Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků.

Name in Czech

Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků.

Name (in English)

Do parents want to learn? Family life education and parenting education from point of view of potential klients.

Authors

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2007, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/07:00021106

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

parents; family life education; parenting education; attitudes; sources

Tags

Reviewed
Změněno: 17/2/2008 10:43, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zabývá rodičovským vzděláváním coby součástí systému celoživotního vzdělávání. Na základě dat z kvalitativního výzkumného šetření realizovaného prostřednictvím hloubkových rozhovorů s rodiči dětí do 15 let ukazuje postoje českých dospělých k rodičovskému vzdělávání. Nasbíraná data poukazují na velkou variabilitu v postojích a názorech na účelnost a užitečnost tohoto typu vzdělávání, rodiče lze obecně rozčlenit do tří skupin na příznivce, vlažné a odpůrce. Výsledky ukazují, že rozhodnutí k rodičovskému vzdělávání, stejně jako volba vzdělávacích zdrojů a formy vzdělávání, jsou v mnohem větší míře motivovány emocionálně než racionálně. Dále naznačují, že rodiče člení vzdělávací zdroje do dvou základních typů, na zdroje expertní a peer vrstevnické zdroje, přičemž každý z těchto typů plní v rodičovském vzdělávání a obecně v životě rodičů svébytné funkce.

In English

The article deals with parenting education as a part of system of longlive learning. It presents empirical finfings based on data obtained trouhg qualitative in-depth interviews with parents of children up to the age of fifteen. The results show big variability in attitudes to parenting education. They also indicate existence of two basic types of educational sources - expert and peer sources. Each of this two types answer to specific educational needs of parents.

Links

1J017/04-DP2, research and development project
Name: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development