Detailed Information on Publication Record
2007
Kandidátky na předsedu: Mediální obraz političek ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006
BASLAROVÁ, Iva and Pavlína BINKOVÁBasic information
Original name
Kandidátky na předsedu: Mediální obraz političek ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006
Name (in English)
Man-made Politicians? Media Representation of Women-politicians in the Czech Republic Parliamentary Election in 2006
Authors
BASLAROVÁ, Iva (203 Czech Republic, guarantor) and Pavlína BINKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Gender, rovné příležitosti, výzkum, Praha, Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2007, 1213-0028
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/07:00033316
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
women-politicians; equal opportunities; media representation
Tags
Reviewed
Změněno: 26/2/2008 13:46, Mgr. Iva Baslarová, Ph.D.
V originále
V článku prezentujeme výsledky výzkumu, který jsme provedly po volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006 na základě objednávky organizace Fórum 50 %. Výzkum Mediální obraz českých političek v období voleb do Poslanecké sněmovny v roce 2006: Rovné příležitosti vs. promeškaná příležitost? jsme rozdělily v závislosti na zvolené metodologii na dvě části: kvantitativní a kvalitativní. Řada obsahových analýz nejrůznějších českých médií dosvědčuje, že ženy a muži (femininita a maskulinita) jsou stále zobrazováni stereotypně, ženy bývají marginalizovány a stavěny do pozice objektu, nikoli subjektu. V tomto výzkumu jsme se zaměřily na zpodobnění žen-političek či žen-kandidátek ve volbách do Poslanecké sněmovny 2006, tedy na to, jakým způsobem o nich a o tematice rovných šancích česká média referují, jakou formu užívají, jaký dávají ženám prostor a s jakými tématy je spojují. Na základě výsledků výzkumu nabídneme zobecnění vzhledem ke dvěma klíčovým otázkám: Jak bylo ve sledovaném období médii uchopeno téma rovných příležitostí? Jakou podobu má reprezentace žen v českém politickém životě v tomto období?
In English
The article focuses on the media representations of women-politicians and women-candidates during Czech Republic Parliamentary Election in 2006. Using the results of extensive quantitative and qualitative research of the media contents the authors analyse the ways in which journalists report on women in politics and on equal opportunities issues in general. Their analysis starts with the following questions: What form of representations do the media use? How much space do they allocate to women-politicians? Which topics they connect with women participants in the big league politics? They claim that during the 2006 Parliamentary election there was a distinct raising public and media demand on the topic of equal opportunities. The authors therefore ask: How did the media deal with the issues of equal opportunities? What form did the representation of women in the Czech political life take? They come to the conclusion that despite the media (public) need for the equal opportunity agenda setting, there is still general lack of deeper knowledge, which could form a meaningful and useful discussion.