J 2007

Kandidátky na předsedu: Mediální obraz političek ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006

BASLAROVÁ, Iva and Pavlína BINKOVÁ

Basic information

Original name

Kandidátky na předsedu: Mediální obraz političek ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006

Name (in English)

Man-made Politicians? Media Representation of Women-politicians in the Czech Republic Parliamentary Election in 2006

Authors

BASLAROVÁ, Iva (203 Czech Republic, guarantor) and Pavlína BINKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Gender, rovné příležitosti, výzkum, Praha, Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2007, 1213-0028

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00033316

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

women-politicians; equal opportunities; media representation

Tags

Reviewed
Změněno: 26/2/2008 13:46, Mgr. Iva Baslarová, Ph.D.

Abstract

V originále

V článku prezentujeme výsledky výzkumu, který jsme provedly po volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2006 na základě objednávky organizace Fórum 50 %. Výzkum Mediální obraz českých političek v období voleb do Poslanecké sněmovny v roce 2006: Rovné příležitosti vs. promeškaná příležitost? jsme rozdělily v závislosti na zvolené metodologii na dvě části: kvantitativní a kvalitativní. Řada obsahových analýz nejrůznějších českých médií dosvědčuje, že ženy a muži (femininita a maskulinita) jsou stále zobrazováni stereotypně, ženy bývají marginalizovány a stavěny do pozice objektu, nikoli subjektu. V tomto výzkumu jsme se zaměřily na zpodobnění žen-političek či žen-kandidátek ve volbách do Poslanecké sněmovny 2006, tedy na to, jakým způsobem o nich a o tematice rovných šancích česká média referují, jakou formu užívají, jaký dávají ženám prostor a s jakými tématy je spojují. Na základě výsledků výzkumu nabídneme zobecnění vzhledem ke dvěma klíčovým otázkám: Jak bylo ve sledovaném období médii uchopeno téma rovných příležitostí? Jakou podobu má reprezentace žen v českém politickém životě v tomto období?

In English

The article focuses on the media representations of women-politicians and women-candidates during Czech Republic Parliamentary Election in 2006. Using the results of extensive quantitative and qualitative research of the media contents the authors analyse the ways in which journalists report on women in politics and on equal opportunities issues in general. Their analysis starts with the following questions: What form of representations do the media use? How much space do they allocate to women-politicians? Which topics they connect with women participants in the big league politics? They claim that during the 2006 Parliamentary election there was a distinct raising public and media demand on the topic of equal opportunities. The authors therefore ask: How did the media deal with the issues of equal opportunities? What form did the representation of women in the Czech political life take? They come to the conclusion that despite the media (public) need for the equal opportunity agenda setting, there is still general lack of deeper knowledge, which could form a meaningful and useful discussion.