BRANDNER, Aleš. Lingvistické a didaktické aspekty funkčně gramatického výzkumu (The Linguistic and Didactic Aspects of Functional Grammar Research). In Aktualnyje problemy obučenija russkomu jazyku VIII. První. Brno: Masarykova univerzita. p. 61-67. ISBN 978-80-210-4503-3. 2007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lingvistické a didaktické aspekty funkčně gramatického výzkumu
Name in Czech Lingvistické a didaktické aspekty funkčně gramatického výzkumu
Name (in English) The Linguistic and Didactic Aspects of Functional Grammar Research
Authors BRANDNER, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition První. Brno, Aktualnyje problemy obučenija russkomu jazyku VIII, p. 61-67, 7 pp. 2007.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00033322
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-4503-3
Keywords in English functional grammar linguistic aspects didactic aspects grammar research communicative aspect communicative needs language system ideografic Russian grammar
Tags RIV - zkontrolováno
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Oxana Čmelíková, Ph.D., učo 39877. Changed: 19/3/2011 21:10.
Abstract
Funkční gramatika se stala jedním z vůdčích směrů současné jazykovědy. V příspěvku je poukázáno na to, jak lze principy funkční gramatiky využít při výuce cizích jazyků, v případě ruštiny při výuce ruského jazyka jako jazyka cizího. Zmíněn je pokus o vytvoření funkční gramatiky ruštiny pro Čechy, která vznikla na katedře slavistiky Ostravské univerzity.
Abstract (in English)
The author pleads for the necessity to describe a foreign language in a functional communicative aspect from the funmction (communicative needs) to the form (the linguistic means of expression of an idea). This approach is precedednecessarity by a brief survey of the language system in the direction from the form to its function. Then he presents a possible ideas how a practical university textbook of ideographic Russian grammar for Czech students.
PrintDisplayed: 20/4/2024 00:57