Detailed Information on Publication Record
2007
Žák a učitel v zrcadle verbálních kontaktů
ONDRÁŠKOVÁ, KarlaBasic information
Original name
Žák a učitel v zrcadle verbálních kontaktů
Name in Czech
Žák a učitel v zrcadle verbálních kontaktů
Name (in English)
Pupils and Teachers in Reflexion of Verbal Contacts
Authors
ONDRÁŠKOVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Olomouc, MLČOCH, M. - HOMOLOVÁ, K. (eds.) Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole, p. 154-158, 5 pp. 2007
Publisher
Hanex
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00033325
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-85783-72-X
Keywords in English
friendship and authority - interpersonal function of language - dialogue - discussion.
Tags
Reviewed
Změněno: 26/2/2010 16:56, PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
V originále
Přátelská atmosféra mezi žáky a učiteli je možná a také žádoucí. V kontaktech žáků s učiteli je třeba zachovávat určitý odstup, distanci, učitel musí mít autoritu. Přátelství a autorita se ve škole realizují především prostřednictvím jazyka. Interpersonální funkce jazyka, potřeba navazovat kontakt s jinými osobami je od prvních měsíců života hybnou silou osvojování si jazyka a spolu jazykem myšlení a poznávání . V období školní docházky není vždy potřeba jazykového kontaktu žáků s okolím zcela uspokojována. V příspěvku se postupně věnujeme skutečnostem podmiňujícím přátelství žáků a učitelů z hlediska lingvistického. Za nejlepší možnost projevu opravdového přátelství považujeme rozhovor. Vyšší formou rozhovoru je diskuse jako společné hledání pravdy.
In English
A friendly atmosphere between students and teachers is posible and also desirable. In the contacts between students and teachers it is necessary to adhere particular distance, the teacher has to have some authority. Friendship and authority are mostly realized by means of the of the language at school. The interpersonal function of the language and the need of arranging contacts with other people is the motive power acquiring the language since the first months of the human life , and together it is the language of cognitation and cognition. During the school attendance the need of the lingual contact between the students and the surroundings is not allways fully satisfied. In the report we progresively attemp to the fact that undermined the friendship between students and teachers from the linguistic aspect. We consider the dialogue to be the best manifestation of the real friendship, The higher form of the dialogue is the discussion as a common searching for the truth.