Detailed Information on Publication Record
2008
Mocný dozorce i zmatený diletant (Divadelní kritika v časopise Divadlo v roce 1953)
KUNDEROVÁ, RadkaBasic information
Original name
Mocný dozorce i zmatený diletant (Divadelní kritika v časopise Divadlo v roce 1953)
Name (in English)
Powerful Supervisor and Confused Dabbler (Theatre Criticism in the Magazine Divadlo in 1953)
Authors
KUNDEROVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Divadelní revue, Praha, Divadelní ústav, 2008, 0862-5409
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00041876
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
theatre criticism;communist totalitarian regime;censorship;aesthetic criteria;ideology;formalism; cosmopolitism;socialistic realism;
Změněno: 4/4/2011 22:42, Mgr. et Mgr. Radka Kunderová, Ph.D.
V originále
Studie charakterizuje divadelní kritiku v českém divadelním časopise "Divadlo" v roce 1953, kdy časopis představoval monopolní divadelní periodikum. Autorka sleduje funkci kritiky, její kritéria a styl, stejně jako autorskou základnu a tematiku kritik. Uměleckou kritiku vztahuje k politickému kontextu a dochází k závěru, že zcela podléhala komunistickému totalitnímu režimu a plnila funkci regulátora divadelní produkce v Československu.
In English
The study characterizes and analyzes theatre criticism in the Czech theatre magazine “Divadlo” during 1953, the year which is usually considered as the beginning of the political detente. In that time, the magazine represented a monopole theatre periodical. The author analyzes the style of the critique, its criteria as well as its authors and themes. This kind of artistic criticism is considered within the political context and states that the criticism is fully conform to the communist totalitarian regime and functions as a regulator of the theatre production in Czechoslovakia even though its propagandistic power is weakened by its undefined criteria.