J 2008

Mocný dozorce i zmatený diletant (Divadelní kritika v časopise Divadlo v roce 1953)

KUNDEROVÁ, Radka

Basic information

Original name

Mocný dozorce i zmatený diletant (Divadelní kritika v časopise Divadlo v roce 1953)

Name (in English)

Powerful Supervisor and Confused Dabbler (Theatre Criticism in the Magazine Divadlo in 1953)

Authors

KUNDEROVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Divadelní revue, Praha, Divadelní ústav, 2008, 0862-5409

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00041876

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

theatre criticism;communist totalitarian regime;censorship;aesthetic criteria;ideology;formalism; cosmopolitism;socialistic realism;
Změněno: 4/4/2011 22:42, Mgr. et Mgr. Radka Kunderová, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie charakterizuje divadelní kritiku v českém divadelním časopise "Divadlo" v roce 1953, kdy časopis představoval monopolní divadelní periodikum. Autorka sleduje funkci kritiky, její kritéria a styl, stejně jako autorskou základnu a tematiku kritik. Uměleckou kritiku vztahuje k politickému kontextu a dochází k závěru, že zcela podléhala komunistickému totalitnímu režimu a plnila funkci regulátora divadelní produkce v Československu.

In English

The study characterizes and analyzes theatre criticism in the Czech theatre magazine “Divadlo” during 1953, the year which is usually considered as the beginning of the political detente. In that time, the magazine represented a monopole theatre periodical. The author analyzes the style of the critique, its criteria as well as its authors and themes. This kind of artistic criticism is considered within the political context and states that the criticism is fully conform to the communist totalitarian regime and functions as a regulator of the theatre production in Czechoslovakia even though its propagandistic power is weakened by its undefined criteria.