D 2008

Existuje na našich základních školách stále ještě handicap ve výuce genetiky ?

HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Štěpánka STRNADOVÁ and Andrea WEISOVÁ

Basic information

Original name

Existuje na našich základních školách stále ještě handicap ve výuce genetiky ?

Name in Czech

Existuje na našich základních školách stále ještě handicap ve výuce genetiky ?

Name (in English)

Does a Handicap in Teaching Genetics in Our Elementary Schools Exists ?

Authors

HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic), Štěpánka STRNADOVÁ (203 Czech Republic) and Andrea WEISOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference Firma a konkurenční prostředí 2008-3. část. Sekce 9: Firma a vzdělanostní kapitál. p. 443-452, 512 pp. 2008

Publisher

MSD, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Genetics and molecular biology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00025830

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-022-7

Keywords in English

Questionnaire; genetics; Mendels law; Morgans law; basic genetical concepts; natural history textbooks; Mendelianum; visuals; teaching

Tags

Reviewed
Změněno: 17/3/2008 12:33, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Přestože byly základy genetiky položeny v naší zemi, vědecká éra genetiky u nás začíná až po roce 1960. Do této doby byly jak genetický výzkum tak i výuka genetiky z politických důvodů prakticky nulové. Toto se pochopitelně odrazilo na školách všech stupňů v naprostém nedostatku odborných učitelů, kteří by genetiku rádi a erudovaně vyučovali.Tak vyrůstali žáci, kteří genetice vůbec nebo jen málo rozuměli. Práce přináší data získaná sondáží ve vybraném vzorku základních škol. Cílem bylo odpovědět na otázku, jak je u nás genetika vyučována dnes, a existuje-li stále ještě handicap ve výuce a vzdělání našich učitelů v této důležité vědecké oblasti.

In English

Although the foundations of genetics were laid in our country, the scientific era of genetics here began only after 1960. Until this year either genetics research or teaching genetics were due to the politics reasons as good as zero. Understandably, this was reflected in total lack of skilled teachers in schools of all grades, who would be glad to teach genetics eruditely. Consequently, students grew up without understanding genetics or with little knowledge of it. This thesis shows the data obtained by probing in chosen sample of elementary schools students. The aim is to answer the question how genetics is taught today and if still exists the handicap in teachers training and education in this important research field.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century