HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Štěpánka STRNADOVÁ and Andrea WEISOVÁ. Existuje na našich základních školách stále ještě handicap ve výuce genetiky ? (Does a Handicap in Teaching Genetics in Our Elementary Schools Exists ?). In Sborník z mezinárodní vědecké konference Firma a konkurenční prostředí 2008-3. část. Sekce 9: Firma a vzdělanostní kapitál. 1st ed. Brno: MSD, s.r.o. p. 443-452, 512 pp. ISBN 978-80-7392-022-7. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Existuje na našich základních školách stále ještě handicap ve výuce genetiky ?
Name in Czech Existuje na našich základních školách stále ještě handicap ve výuce genetiky ?
Name (in English) Does a Handicap in Teaching Genetics in Our Elementary Schools Exists ?
Authors HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic), Štěpánka STRNADOVÁ (203 Czech Republic) and Andrea WEISOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference Firma a konkurenční prostředí 2008-3. část. Sekce 9: Firma a vzdělanostní kapitál. p. 443-452, 512 pp. 2008.
Publisher MSD, s.r.o.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Genetics and molecular biology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00025830
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-022-7
Keywords in English Questionnaire; genetics; Mendels law; Morgans law; basic genetical concepts; natural history textbooks; Mendelianum; visuals; teaching
Tags basic genetical concepts, genetics, Mendelianum, Mendels law, Morgans law, natural history textbooks, questionnaire, teaching, visuals
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 17/3/2008 12:33.
Abstract
Přestože byly základy genetiky položeny v naší zemi, vědecká éra genetiky u nás začíná až po roce 1960. Do této doby byly jak genetický výzkum tak i výuka genetiky z politických důvodů prakticky nulové. Toto se pochopitelně odrazilo na školách všech stupňů v naprostém nedostatku odborných učitelů, kteří by genetiku rádi a erudovaně vyučovali.Tak vyrůstali žáci, kteří genetice vůbec nebo jen málo rozuměli. Práce přináší data získaná sondáží ve vybraném vzorku základních škol. Cílem bylo odpovědět na otázku, jak je u nás genetika vyučována dnes, a existuje-li stále ještě handicap ve výuce a vzdělání našich učitelů v této důležité vědecké oblasti.
Abstract (in English)
Although the foundations of genetics were laid in our country, the scientific era of genetics here began only after 1960. Until this year either genetics research or teaching genetics were due to the politics reasons as good as zero. Understandably, this was reflected in total lack of skilled teachers in schools of all grades, who would be glad to teach genetics eruditely. Consequently, students grew up without understanding genetics or with little knowledge of it. This thesis shows the data obtained by probing in chosen sample of elementary schools students. The aim is to answer the question how genetics is taught today and if still exists the handicap in teachers training and education in this important research field.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 18/4/2024 04:31