J 2008

Postoje českých učitelů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků

PORTEŠOVÁ, Šárka, Marie BUDÍKOVÁ and Helena KOUTKOVÁ

Basic information

Original name

Postoje českých učitelů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků

Name in Czech

Postoje českých učitelů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků

Name (in English)

Attitudes of Czech teachers to education of intellectually gifted pupils

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor), Marie BUDÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Helena KOUTKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Psychologia a patopsychologia dieťaťa, Bratislava, 2008, 0555-5574

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00024679

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

gifted teachers attitudes to giftedness

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2008 18:14, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkum postojů pedagogů k problematice nadání a k otázkám vzdělávání mimořádně nadaných žáků je v České republice nový. Příspěvek mapuje důležité determinanty vzniku těchto postojů jak u pedagogů prvního i druhého stupně ZŠ. Výzkum se zabývá zejména otázkou, jakou roli hraje při utváření těchto postojů proměnná, jež bývá v zahraničních výzkumech označena jako kontakt s nadáním a jak tato proměnná ovlivňuje postoj k devíti vybraným kategoriím, vytvořeným analýzou Škály postojů k nadání (Attitudes Toward Giftedness Scale), autorů Gagné a Nadeau (1985). Výzkum přináší některé další otázky, kterým se chceme věnovat v následujících výzkumech.

In English

The present study explored teachers attitudes toward the gifted and gifted education. Specifically, we examined whether teachers tailor their responses about attitudes toward the Gifted. In addition, we examined several potential predictors of attitudes toward the gifted: training or experience in gifted education, training or experience in special education, and self-perceptions as gifted.

Links

GA406/06/0676, research and development project
Name: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society