Detailed Information on Publication Record
2008
Postoje českých učitelů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků
PORTEŠOVÁ, Šárka, Marie BUDÍKOVÁ and Helena KOUTKOVÁBasic information
Original name
Postoje českých učitelů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků
Name in Czech
Postoje českých učitelů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků
Name (in English)
Attitudes of Czech teachers to education of intellectually gifted pupils
Authors
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor), Marie BUDÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Helena KOUTKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Psychologia a patopsychologia dieťaťa, Bratislava, 2008, 0555-5574
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/08:00024679
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
gifted teachers attitudes to giftedness
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2008 18:14, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
Výzkum postojů pedagogů k problematice nadání a k otázkám vzdělávání mimořádně nadaných žáků je v České republice nový. Příspěvek mapuje důležité determinanty vzniku těchto postojů jak u pedagogů prvního i druhého stupně ZŠ. Výzkum se zabývá zejména otázkou, jakou roli hraje při utváření těchto postojů proměnná, jež bývá v zahraničních výzkumech označena jako kontakt s nadáním a jak tato proměnná ovlivňuje postoj k devíti vybraným kategoriím, vytvořeným analýzou Škály postojů k nadání (Attitudes Toward Giftedness Scale), autorů Gagné a Nadeau (1985). Výzkum přináší některé další otázky, kterým se chceme věnovat v následujících výzkumech.
In English
The present study explored teachers attitudes toward the gifted and gifted education. Specifically, we examined whether teachers tailor their responses about attitudes toward the Gifted. In addition, we examined several potential predictors of attitudes toward the gifted: training or experience in gifted education, training or experience in special education, and self-perceptions as gifted.
Links
GA406/06/0676, research and development project |
| ||
MSM0021622406, plan (intention) |
|