J 2008

CPV videostudie anglického jazyka: sběr dat a zamýšlené analýzy

NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ, Vendula SOBĚSLAVSKÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Kateřina VLČKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

CPV videostudie anglického jazyka: sběr dat a zamýšlené analýzy

Name (in English)

CPV Videostudy of English: Data Collection and Planned Analyses

Authors

NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic), Vendula SOBĚSLAVSKÁ (203 Czech Republic), Simona ŠEBESTOVÁ (203 Czech Republic), Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic) and Jana ZERZOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Orbis scholae, 2008, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00025872

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

video study; foreign language teaching; instruction research; time dimension of instruction; content dimension of instruction

Tags

Reviewed
Změněno: 2/6/2009 15:22, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Abstract

V originále

V příspěvku je představen metodologický postup CPV videostudie anglického jazyka, kterou realizuje Centrum pedagogického výzkumu PdF MU. CPV videostudie anglického jazyka navazuje na CPV videostudii fyziky a CPV videostudii zeměpisu a probíhá současně s CPV videostudií tělesné výchovy. V průběhu školního roku 2006/07 byly standardizovaným postupem pořízeny videozáznamy 79 vyučovacích hodin v předmětu anglický jazyk v 7. a 8. ročnících základních škol. Příspěvek rovněž představuje vybrané analýzy, jež budou provedeny v průběhu let 2008 až 2010 (časové zastoupení organizačních forem výuky, fází výuky, používání didaktických prostředků a médií ve výuce, práce s reáliemi, příležitosti k osvojování jazykových dovedností a strategií učení).

In English

The paper introduces the methodological procedure of the CPV video study of English that is being realised by the Educational Research Centre (CPV) of the Faculty of Education, Masaryk University. 79 lessons of English have been video recorded as taught in the 7th and 8th grades of Czech basic schools during the 2006/07 school year. The obtained data are being analysed, based on various general didactic and subject specific indices (temporal quantification of individual modes of organisation and lesson phases, use of the mother tongue, focus on individual language skills, etc.).

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling