VÁLEK, Vlastimil, Jakub FOUKAL and Marek MECHL. Využití edukačního archivu při výuce klinické anatomie (USE od Educational archives in teaching clinical anatomy). In Mefanet report 01. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 132-133. ISBN 978-80-210-4539-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití edukačního archivu při výuce klinické anatomie
Name (in English) USE od Educational archives in teaching clinical anatomy
Authors VÁLEK, Vlastimil, Jakub FOUKAL and Marek MECHL.
Edition 1. vyd. Brno, Mefanet report 01, p. 132-133, 2 pp. 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 20200 2.2 Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Medicine
ISBN 978-80-210-4539-2
Keywords (in Czech) anatomie, výuka, DICOM
Keywords in English anatomy education DICOM
Tags anatomy education DICOM
Changed by Changed by: Ing. Blanka Přikrylová, učo 71313. Changed: 12/4/2010 21:00.
Abstract
Jedním z mnoha problémů výuky na vysokých školách je vzdalování se teoretické výuky od praktických požadavků na znalosti. Tento problém může provázet výuku anatomie, kdy na mnoha ústavech LF jsou špičkoví pedagogové nelékaři. Jejich praktické zkušenosti s potřebou mírou znalostí anatomie pro klinika mohou být omezené. Výuka klinická anatomie může být určitým kompromisem na teoretické a praktické požadavky znalosti anatomie. Nemělo by se ale jednat o "opakování" výuky anatomie. Proto jsme se rozhodli v rámci výuky tohoto předmětu spojit využití počítačové učebny s možností plnohodnotného prohlížeče snímků z výukového archivu DICOM snímků LF MU Brno, kde se nachází soubor snímků přímo pro výuku anatomie a samozřejmě i množství patologicko-anatomických korelací. Výuka probíhá v počítačové učebně LF. Součástí je jednak výuka práce s vlastním DICOM prohlížečem, dále studium snímků (pod odborným vedením) a konečně opakování anatomie (především topografické anatomie) v korelaci s nálezy zobrazovacích metod. Možné je i samostudium (testování znalostí).
Abstract (in English)
One of many problems of university education is a gap between teaching theoretical disciplines and practical knowledge requirements.. This problem could be encountered in anatomy teaching if many excellent medical educators are non-doctors. Their experience with knowledge of anatomy needed for a clinician may be limited. Teaching clinical anatomy could be a compromise between theoretical and practical requirements for anatomy knowledge. It should not represent repetition of anatomy teaching points. We therefore decided to use a computer room for teaching this subject. Computers are equipped with DICOM viewer and provide access to our educational archive of DICOM images which contains images for anatomy teaching and a lot of pathology-anatomy correlations. Lessons consist of working with DICOM viewer, image study under skilled leadership, and repeating anatomy (mainly topographical) in correlation with findings of imaging methods. Knowledge testing can be done.
PrintDisplayed: 3/5/2024 06:04