C 2007

Možnosti podpory technického zaměření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

FRIEDMANN, Zdeněk and Bohumíra LAZAROVÁ

Basic information

Original name

Možnosti podpory technického zaměření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Name in Czech

Možnosti podpory technického zaměření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Name (in English)

The possibilities of support for technical vocational aspiration of pupils with special educational needs.

Authors

FRIEDMANN, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. p. 325-337, 13 pp. Edice pedagogické literatury, 273. publikace, 2007

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00023922

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-163-8

Keywords in English

Vocational guidance; pupils with special educational needs; technical fields; crafts; practical education; technology

Tags

Reviewed
Změněno: 30/3/2009 11:58, doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.

Abstract

V originále

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mohou mít podstatně vyšší šanci v uplatnění na trhu práce v technicky zaměřených oborech. V textu jsou diskutovány možnosti podpory profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami k oborům technického charakteru a k řemeslům. Zdůrazněna je role školy a učitelů praktického vyučování. Text je doplněn o první dílčí výsledky šetření zaměřeného na zmíněnou problematiku, které je realizováno v rámci výzkumného záměru na PedF MU.

In English

Pupils with special educational needs could have substantially better job prospects in technical professions. The article deals with the possibilities of support in vocational guidance of the pupils with special educational needs about technical fields and crafts. The authors point out the role of basic school and teachers of practical education (technology). The paper is supplemented with the preliminary results of a research focused on the topic described above; which is being conducted at Masaryk University; the Faculty of Education.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education