J 2008

Estetika staroindického divadelního umění. Teorie rasy.

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Basic information

Original name

Estetika staroindického divadelního umění. Teorie rasy.

Name (in English)

Ancient Indian Theatre. Rasa Theory.

Authors

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Theatralia. Sborník prací filozofické fakulty MU, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2008, 1214-0406

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00033396

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

staroindické divadlo ; teorie rasy ; rasa ; bháva ; abhinaja ; sanskrtské drama

Keywords in English

Ancient Indian Theatre; The Rasa Theory; Rasa; Bhava; Abhinaya; Sanskrit drama

Tags

Reviewed
Změněno: 30/10/2012 10:15, doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se v rámci pojednání o principech staroindického divadla zabývá teorií rasy, tj. citově-estetického účinku divadelního předstvení na diváka.

In English

This paper is focused on the Rasa - the emotional and aesthetic effect on an audience. Rasa represents a priority in traditional Indian theatre production.