ZÍTKOVÁ, Jitka. K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole (The approaches to literary text as the subject of methodical interpretation at basic school). In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/. Olomouc: PdF UP, 2007, p. 394-401. ISBN 978-80-244-1947-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole
Name (in English) The approaches to literary text as the subject of methodical interpretation at basic school
Authors ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/ p. 394-401, 8 pp. 2007.
Publisher PdF UP
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023926
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-244-1947-3
Keywords in English methodology of literary education; methodical interpretation; approach to literary text; artistic symbol; structure; text-symbol; fictitious world; possible world; text-world; interpretation; creative activity
Tags approach to literary text, artistic symbol, authors intention, creative activity, fictitious world, limited interpretation, methodical interpretation, methodology of literary education, open interpretation, possible world, structure, text-symbol, text-world
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Zítková, Ph.D., učo 789. Changed: 8/3/2010 15:11.
Abstract
Příspěvek se zabývá otázkou pojetí literárního textu ve výuce literární výchovy a v didaktice předmětu. Vychází z analýzy různých literárněvědných metodologických přístup a v didakticky orientované syntéze rozlišuje dva základní přístupy - text-znak a text-svět - a věnuje se možnostem jejich uplatnění při didaktické interpretaci. Pojetí textu jako znaku je představeno jako tradiční, orientované na odhalování autorské záměrnosti, výklad významu uměleckého sdělení. Pojetí textu jako světa umožňuje rozšířit tradiční interpretační postupy o tvořivější aktivity rozvíjení a spolutvorby fikčního světa textu.
Abstract (in English)
The paper deals with the approaches to literary texts in literary education at basic schools and in the methodology of this subject. It issues from analysis of different methodogies of literary science and as a didactic synthesis differentiates two approaches - text-symbol and text-world - and gives the possibilities of their applications in methodical interpretation. The approach called here text-symbol is presented as the traditional, aimed at the authors intention, the sense of artistic communication. The approach called here text-world can extend the traditional interpretative processes by the creative activities, the development and creation of fictitious worlds.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 26/8/2024 14:18