D 2007

K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole

ZÍTKOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole

Name (in English)

The approaches to literary text as the subject of methodical interpretation at basic school

Authors

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/ p. 394-401, 8 pp. 2007

Publisher

PdF UP

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00023926

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-244-1947-3

Keywords in English

methodology of literary education; methodical interpretation; approach to literary text; artistic symbol; structure; text-symbol; fictitious world; possible world; text-world; interpretation; creative activity

Tags

Reviewed
Změněno: 8/3/2010 15:11, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá otázkou pojetí literárního textu ve výuce literární výchovy a v didaktice předmětu. Vychází z analýzy různých literárněvědných metodologických přístup a v didakticky orientované syntéze rozlišuje dva základní přístupy - text-znak a text-svět - a věnuje se možnostem jejich uplatnění při didaktické interpretaci. Pojetí textu jako znaku je představeno jako tradiční, orientované na odhalování autorské záměrnosti, výklad významu uměleckého sdělení. Pojetí textu jako světa umožňuje rozšířit tradiční interpretační postupy o tvořivější aktivity rozvíjení a spolutvorby fikčního světa textu.

In English

The paper deals with the approaches to literary texts in literary education at basic schools and in the methodology of this subject. It issues from analysis of different methodogies of literary science and as a didactic synthesis differentiates two approaches - text-symbol and text-world - and gives the possibilities of their applications in methodical interpretation. The approach called here text-symbol is presented as the traditional, aimed at the authors intention, the sense of artistic communication. The approach called here text-world can extend the traditional interpretative processes by the creative activities, the development and creation of fictitious worlds.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education