Detailed Information on Publication Record
2007
K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole
ZÍTKOVÁ, JitkaBasic information
Original name
K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole
Name (in English)
The approaches to literary text as the subject of methodical interpretation at basic school
Authors
ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/ p. 394-401, 8 pp. 2007
Publisher
PdF UP
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00023926
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-244-1947-3
Keywords in English
methodology of literary education; methodical interpretation; approach to literary text; artistic symbol; structure; text-symbol; fictitious world; possible world; text-world; interpretation; creative activity
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 8/3/2010 15:11, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá otázkou pojetí literárního textu ve výuce literární výchovy a v didaktice předmětu. Vychází z analýzy různých literárněvědných metodologických přístup a v didakticky orientované syntéze rozlišuje dva základní přístupy - text-znak a text-svět - a věnuje se možnostem jejich uplatnění při didaktické interpretaci. Pojetí textu jako znaku je představeno jako tradiční, orientované na odhalování autorské záměrnosti, výklad významu uměleckého sdělení. Pojetí textu jako světa umožňuje rozšířit tradiční interpretační postupy o tvořivější aktivity rozvíjení a spolutvorby fikčního světa textu.
In English
The paper deals with the approaches to literary texts in literary education at basic schools and in the methodology of this subject. It issues from analysis of different methodogies of literary science and as a didactic synthesis differentiates two approaches - text-symbol and text-world - and gives the possibilities of their applications in methodical interpretation. The approach called here text-symbol is presented as the traditional, aimed at the authors intention, the sense of artistic communication. The approach called here text-world can extend the traditional interpretative processes by the creative activities, the development and creation of fictitious worlds.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|