D 2007

Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů

GULOVÁ, Lenka, Jiří NĚMEC and Ema ŠTĚPAŘOVÁ

Basic information

Original name

Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů

Name in Czech

Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů

Name (in English)

Education of Socially Disadvantaged Pupils - Romany Pupil in Preparatory Class from Teachers´Point of View

Authors

GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic), Jiří NĚMEC (203 Czech Republic, guarantor) and Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. p. 127-142, 15 pp. 2007

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00023933

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-163-8

Keywords in English

asistent pedagoga; hra; přípravné třídy; rámcový vzdělávací program; romský sociální asistent; sociální opora; sociálně znevýhodnění žáci; romský žák
Změněno: 21/3/2010 20:28, Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.

Abstract

V originále

Edukace sociálně znevýhodněných dětí, zvláště romských, je jedním z klíčových problémů, které musí být úspěšně vyřešen v oblasti školní praxe, abychom mohli mluvit o úspěšné integraci této specifické sociální skupiny do společnosti. Smyslem současné vzdělávací politiky MŠMT ČR je pokud možno vytvořit takové podmínky, aby většina dětí nemusela být vyčleňována prostřednictvím speciálních škol, ale naopak integrována do hlavního vzdělávacího proudu. Na základě kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím ohniskových skupin s učiteli přípravných tříd prezentujeme vybrané problémy vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků. Výzkum je zacílen na popis a vysvětlení příčin edukačních problémů romského žáka a snaží se objasnit složité sociální vztahy mezi dítětem, učitelem, rodičem a pedagogickým asistentem, který dítěti poskytuje sociální oporu.

In English

Education of socially disadvantaged pupils, especially Romany pupils, is one of the key problems which must be successfully solved in a school practise to speak about succesful integration of this specific group into society. The sense of current education politics is to make conditions that would not segregate children to special schools but integrate them into mainstream schools. Qualitative research has been done in preparatory classes, it presents problems of education of socially disadvantaged Romany pupils. Research has been aimed at description and explanation of educational problems of Romany pupils and has explained relations betwee a child and a teacher, a parent and a pedagogical assistant providing support of the child.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education