Detailed Information on Publication Record
2007
Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů
GULOVÁ, Lenka, Jiří NĚMEC and Ema ŠTĚPAŘOVÁBasic information
Original name
Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů
Name in Czech
Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů
Name (in English)
Education of Socially Disadvantaged Pupils - Romany Pupil in Preparatory Class from Teachers´Point of View
Authors
GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic), Jiří NĚMEC (203 Czech Republic, guarantor) and Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. p. 127-142, 15 pp. 2007
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00023933
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-163-8
Keywords in English
asistent pedagoga; hra; přípravné třídy; rámcový vzdělávací program; romský sociální asistent; sociální opora; sociálně znevýhodnění žáci; romský žák
Tags
Změněno: 21/3/2010 20:28, Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
V originále
Edukace sociálně znevýhodněných dětí, zvláště romských, je jedním z klíčových problémů, které musí být úspěšně vyřešen v oblasti školní praxe, abychom mohli mluvit o úspěšné integraci této specifické sociální skupiny do společnosti. Smyslem současné vzdělávací politiky MŠMT ČR je pokud možno vytvořit takové podmínky, aby většina dětí nemusela být vyčleňována prostřednictvím speciálních škol, ale naopak integrována do hlavního vzdělávacího proudu. Na základě kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím ohniskových skupin s učiteli přípravných tříd prezentujeme vybrané problémy vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků. Výzkum je zacílen na popis a vysvětlení příčin edukačních problémů romského žáka a snaží se objasnit složité sociální vztahy mezi dítětem, učitelem, rodičem a pedagogickým asistentem, který dítěti poskytuje sociální oporu.
In English
Education of socially disadvantaged pupils, especially Romany pupils, is one of the key problems which must be successfully solved in a school practise to speak about succesful integration of this specific group into society. The sense of current education politics is to make conditions that would not segregate children to special schools but integrate them into mainstream schools. Qualitative research has been done in preparatory classes, it presents problems of education of socially disadvantaged Romany pupils. Research has been aimed at description and explanation of educational problems of Romany pupils and has explained relations betwee a child and a teacher, a parent and a pedagogical assistant providing support of the child.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|