GULOVÁ, Lenka, Jiří NĚMEC and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů (Education of Socially Disadvantaged Pupils - Romany Pupil in Preparatory Class from Teachers´Point of View). In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, p. 127-142, 15 pp. ISBN 978-80-7315-163-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů
Name in Czech Edukace sociálně znevýhodněných žáků - Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů
Name (in English) Education of Socially Disadvantaged Pupils - Romany Pupil in Preparatory Class from Teachers´Point of View
Authors GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic), Jiří NĚMEC (203 Czech Republic, guarantor) and Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. p. 127-142, 15 pp. 2007.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023933
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-163-8
Keywords in English asistent pedagoga; hra; přípravné třídy; rámcový vzdělávací program; romský sociální asistent; sociální opora; sociálně znevýhodnění žáci; romský žák
Tags asistent pedagoga, hra, přípravné třídy, romský sociální asistent, romský žák, rámcový vzdělávací program, sociální opora, sociálně znevýhodnění žáci
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D., učo 5686. Changed: 21/3/2010 20:28.
Abstract
Edukace sociálně znevýhodněných dětí, zvláště romských, je jedním z klíčových problémů, které musí být úspěšně vyřešen v oblasti školní praxe, abychom mohli mluvit o úspěšné integraci této specifické sociální skupiny do společnosti. Smyslem současné vzdělávací politiky MŠMT ČR je pokud možno vytvořit takové podmínky, aby většina dětí nemusela být vyčleňována prostřednictvím speciálních škol, ale naopak integrována do hlavního vzdělávacího proudu. Na základě kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím ohniskových skupin s učiteli přípravných tříd prezentujeme vybrané problémy vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků. Výzkum je zacílen na popis a vysvětlení příčin edukačních problémů romského žáka a snaží se objasnit složité sociální vztahy mezi dítětem, učitelem, rodičem a pedagogickým asistentem, který dítěti poskytuje sociální oporu.
Abstract (in English)
Education of socially disadvantaged pupils, especially Romany pupils, is one of the key problems which must be successfully solved in a school practise to speak about succesful integration of this specific group into society. The sense of current education politics is to make conditions that would not segregate children to special schools but integrate them into mainstream schools. Qualitative research has been done in preparatory classes, it presents problems of education of socially disadvantaged Romany pupils. Research has been aimed at description and explanation of educational problems of Romany pupils and has explained relations betwee a child and a teacher, a parent and a pedagogical assistant providing support of the child.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 11/5/2024 11:51