Detailed Information on Publication Record
2008
Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část)
LUKAS, JosefBasic information
Original name
Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část)
Name (in English)
Teacher Development: Survey of Theories and Research (Part 2)
Authors
LUKAS, Josef (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2008, 0031-3815
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00033458
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
teacher; development; developmental stages; interpersonal development; teacher identity
Tags
Reviewed
Změněno: 6/4/2010 13:41, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
V originále
Autor se v této stati, navazující na první část přehledového sdělení (Lukas, 2007), zabývá vývojem učitele z pohledu tzv. širších pojetí vývoje, která lze označit také jako pedagogicko-psychologická. Úvod studie je věnován možnostem aplikace systémové teorie na problematiku vývoje učitele. Následně je rozebíráno téma životních cyklů učitele a také ty přístupy k osvětlení vývoje učitele, jež jsou založené na konceptu tzv. kritických událostí nebo jež vycházejí z pedagogicko-psychologicky zaměřených výzkumů identity učitele. Autor také konkrétněji popisuje jeden z přínosných způsobů zkoumání vývoje učitele- prostřednictvím metody životního příběhu. V závěru stati je předložena přehledná tabulka možných základních pohledů na problematiku vývoje učitele a jsou také krátce shrnuty některé klady i zápory přístupů, diskutovaných v obou částech přehledové studie.
In English
This article is the second part of an overview study concerned with the development of the teacher and using the broader concepts of development. The introduction looks at the possibilities of the application of system theory to the theme of the teacher development. The study then analyses the theme of the "broader" professional and life cycles of the teacher, taking into account not only the development of teacher as professional but also the social and psychological contexts that contribute to the development. At the end of the article there is a diagram showing the possible basic views of the theme (and form of research) of teacher development, and a brief summary of the advantages and disadvantages of the approaches discussed in both parts of the overview study.