V originále
Studie věnovaná recepci cestopisů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda se snaží odhalit základní mechanismy distribuce a recepce zábavních hodnot, nabízených filmem, v kulturním prostoru (post)stalinistického Československa. Výzkum se pokusil o širší kontextualizaci procesu recepce, kterou si vyžadovala masivní popularita cestovatelů v 50. letech i široká síť produktů, jež se kolem nich rozvinula. Text podává základní informace o přípravě a konceptu cesty a o reakci státních orgánů; poté se zaměřuje na analýzu nefilmové mediální produkce a sleduje pozici H+Z a status hvězdnosti v kontextu dobové snahy o budování nové kultury, radikálně odmítající koncept hvězd jako jeden z typických příznaků tzv. staré, měšťácké kultury. Na základě dopisů, které posílal cestovatelům režisér školních a instruktážních filmů Jaroslav Novotný, je analyzován proces profesionalizace natáčení a osvojování praktik instituce populárně-vědeckého filmu.
Anglicky
The research of the distribution and reception of the movies is based on the unique materials that have survived in the H-Z archive, in particular, letters from readers and viewers, and reports by cinema managers. The research into the reception of the travelogues shot by Hanzelka and Zikmund indicated the basic outlines and mechanisms functioning in the distribution and reception of entertainment values in the communist regime in the 1950s Czechoslovakia.