J 2008

Jak zkoumat ICT v každodenní práci učitele aneb videostudie jako kvalitativní metoda

ZOUNEK, Jiří and Klára ŠEĎOVÁ

Basic information

Original name

Jak zkoumat ICT v každodenní práci učitele aneb videostudie jako kvalitativní metoda

Name (in English)

How to study ICT in everyday work of teachers or video study as a qualitative method

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Orbis scholae, Praha, PedF UK, 2008, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00024714

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

teacher; research in education; qualitative methods; grounded theory; video studies; ICT

Tags

Reviewed
Změněno: 9/5/2008 10:45, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek sumarizuje základní metodologické obrysy výzkumného projektu Informační a komunikační technologie v každodenní práci učitele (grant GA ČR č. 406/06/1022), na němž autoři aktuálně pracují. Snaží se ukázat, zda a jakým způsobem je videostudie jako metoda sběru dat využitelná v kvalitativním výzkumném designu. Diskutuje se zde rovněž užitečnost propojení dat z videostudie s daty z hloubkových rozhovorů pro dosažení komplexnější perspektivy při zkoumání edukační reality. Zároveň se předkládá k nahlédnutí analytický postup při práci se získanými daty.

In English

The paper summarizes the methodological design of a research project the authors have currently been involved in, called Information and Communication Technologies in Everyday Work of Teachers. The aim of the paper is to show whether and in which ways video study can be useful as a method of data collection in qualitative research designs. The usefulness of linking video study data with data from in-depth interviews in order to achieve a more comprehensive point of view while exploring the education reality is also discussed. The analytical procedure used when processing the collected data is outlined, too.

Links

GA406/06/1022, research and development project
Name: Informační a komunikační technologie v každodenní práci učitele
Investor: Czech Science Foundation, Information and communication Technologies in Teachers Daily Work