CHOVANEC, Jan. Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press. In TOMÁŠKOVÁ, Renata, Sirma WILAMOVÁ and Christopher HOPKINSON. Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse (Tomášková Renata, Sirma Wilamová and Christopher Hopkinson, eds.). 1st ed. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008, p. 37-41. ISBN 978-80-7368-592-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
Name in Czech Dehumanizace jako diskurzivní strategie v britském bulvárním tisku
Authors CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Ostrava, Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse (Tomášková Renata, Sirma Wilamová and Christopher Hopkinson, eds.), p. 37-41, 5 pp. 2008.
Publisher Ostravská univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00024718
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7368-592-8
Keywords (in Czech) diskurzivní strategie; mediální diskurz; britský bulvární tisk; dehumanizace; sociální aktéři; negativní prezentace
Keywords in English discursive strategies; media discouse; British popular press; dehumanisation; social actors; negative other-presentation
Tags British popular press, dehumanisation, discursive strategies, media discouse, negative other-presentation, social actors
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D., učo 463. Changed: 29/3/2010 18:42.
Abstract
This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas.
Abstract (in Czech)
Článek se zabývá diskurzivními strategiemi v médiích a jejich vztahem jednak ke komunikačním makro strategiím (obecně vnímaným jako určité cílené záměry účastníků komunikace), jednak ke konkrétním jazykovým prostředkům, které slouží k artikulaci takových strategií. V této souvislosti jsou vyčleněny především tzv. referenční a predikační strategie a způsob, jakým se používají výrazy a stereotypy vedoucí k dehumanizaci sociálních aktérů. Na příkladu politického zpravodajství souvisejícího s válkou v Iráku je dokumentován způsob, jakým popisná označení a zvířecí metafory konstruují imaginární skupinu protivníků, což usnadňuje negativní prezentaci takto uměle vytvářených skupin. Skutečným důvodem pro užívání takových diskurzních strategií může být implicitní podpora určitých politických stanovisek.
Links
GA405/07/0652, research and development projectName: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Czech Science Foundation, Integration in Languages - Languages in integration
PrintDisplayed: 30/6/2024 23:50