C 2008

Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press

CHOVANEC, Jan

Basic information

Original name

Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press

Name in Czech

Dehumanizace jako diskurzivní strategie v britském bulvárním tisku

Authors

CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Ostrava, Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse (Tomášková Renata, Sirma Wilamová and Christopher Hopkinson, eds.), p. 37-41, 5 pp. 2008

Publisher

Ostravská univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00024718

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7368-592-8

Keywords (in Czech)

diskurzivní strategie; mediální diskurz; britský bulvární tisk; dehumanizace; sociální aktéři; negativní prezentace

Keywords in English

discursive strategies; media discouse; British popular press; dehumanisation; social actors; negative other-presentation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/3/2010 18:42, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.

Abstract

V originále

This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas.

In Czech

Článek se zabývá diskurzivními strategiemi v médiích a jejich vztahem jednak ke komunikačním makro strategiím (obecně vnímaným jako určité cílené záměry účastníků komunikace), jednak ke konkrétním jazykovým prostředkům, které slouží k artikulaci takových strategií. V této souvislosti jsou vyčleněny především tzv. referenční a predikační strategie a způsob, jakým se používají výrazy a stereotypy vedoucí k dehumanizaci sociálních aktérů. Na příkladu politického zpravodajství souvisejícího s válkou v Iráku je dokumentován způsob, jakým popisná označení a zvířecí metafory konstruují imaginární skupinu protivníků, což usnadňuje negativní prezentaci takto uměle vytvářených skupin. Skutečným důvodem pro užívání takových diskurzních strategií může být implicitní podpora určitých politických stanovisek.

Links

GA405/07/0652, research and development project
Name: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Czech Science Foundation, Integration in Languages - Languages in integration