Detailed Information on Publication Record
2008
Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
CHOVANEC, JanBasic information
Original name
Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
Name in Czech
Dehumanizace jako diskurzivní strategie v britském bulvárním tisku
Authors
CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Ostrava, Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse (Tomášková Renata, Sirma Wilamová and Christopher Hopkinson, eds.), p. 37-41, 5 pp. 2008
Publisher
Ostravská univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00024718
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7368-592-8
Keywords (in Czech)
diskurzivní strategie; mediální diskurz; britský bulvární tisk; dehumanizace; sociální aktéři; negativní prezentace
Keywords in English
discursive strategies; media discouse; British popular press; dehumanisation; social actors; negative other-presentation
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 29/3/2010 18:42, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.
V originále
This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas.
In Czech
Článek se zabývá diskurzivními strategiemi v médiích a jejich vztahem jednak ke komunikačním makro strategiím (obecně vnímaným jako určité cílené záměry účastníků komunikace), jednak ke konkrétním jazykovým prostředkům, které slouží k artikulaci takových strategií. V této souvislosti jsou vyčleněny především tzv. referenční a predikační strategie a způsob, jakým se používají výrazy a stereotypy vedoucí k dehumanizaci sociálních aktérů. Na příkladu politického zpravodajství souvisejícího s válkou v Iráku je dokumentován způsob, jakým popisná označení a zvířecí metafory konstruují imaginární skupinu protivníků, což usnadňuje negativní prezentaci takto uměle vytvářených skupin. Skutečným důvodem pro užívání takových diskurzních strategií může být implicitní podpora určitých politických stanovisek.
Links
GA405/07/0652, research and development project |
|