JANÍKOVÁ, Věra. Aktuelle Trends in der Ausbildung der Fremdsprachenlehrer und -lehrerinnen (Latest Trends in FL Teachers` Training). In Lehrer/-innenbildung in Europa. 1st ed. Wien: LIT Verlag, 2008, p. 119-125. ISBN 978-3-8258-1274-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aktuelle Trends in der Ausbildung der Fremdsprachenlehrer und -lehrerinnen
Name in Czech Aktuální trendy ve vzděůávání učitelů cizích jazyků.
Name (in English) Latest Trends in FL Teachers` Training
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Wien, Lehrer/-innenbildung in Europa, p. 119-125, 7 pp. 2008.
Publisher LIT Verlag
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00025949
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-8258-1274-4
Keywords (in Czech) učení a vyučování cizího jazyka; aktuální trendy; příprava učitelů cizích jazyků
Keywords in English Teaching and learning of foreign languages; latest trends; training of teacher
Tags latest trends, training of teacher
Tags International impact
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 4/6/2009 21:22.
Abstract
Lehren und Lernen fremder Sprachen bieten heute ein ganz anderes Bild als früher. Die neuen Herausforderungen für Fremdsprachenunterricht liegen in den politischen und gesellschaftlichen Veränderungen in Europa sowie in weiter zunehmenden Verflechtungen von wirtschaftlichen und kulturelen Lebensräumen. Sie sind ebenfalls eng mit den neuen Erkenntnissen der Bezugswissenschaften der Fremdsprachendidaktik verbunden. Im Beitrag werden die Prinzipien, Methoden und Tendenzen dargestellt, die die jüngsten Entwicklungen im Fremdsprachenlehren und Fremdsprachenlernen widerspiegeln. Die Frage nach dem Praxisbezug wird dadurch beantwortet, dass ein Überblick zu aktuellen und unentbehrlichen Themenbereichen des fremdsprachendidaktischen Curriculums in der universitären Ausbildung der FremdsprachenlehrerInnen geboten wird.
Abstract (in Czech)
Učení a vyučování cizích jazyků se v mnoha aspektech liší od nedávné minulosti. Nové požadavky kladené na současnou cizojazyčnou výuku spočívají v politických a společenských změnách v Evropě, stejně jako v těsnějším propojení hospodářských, kulturních i privátních sférách. Tuto výuku rovněž ovlivňují nejnovější poznatky didaktiky cizích jazyků a jejích příbuzných disciplín. V příspěvku jsou nastíněny principy, metody a tendence, které se nejvýrazněji odráží v procesu učení a vyučování cizích jazyků a nabídnuta skica moderního lingvodidaktického kurikula ve vysokoškolské přípravě budoucích učitelů cizích jazyků.
Abstract (in English)
Teaching and learning of foreign languages are a completely different sight than some years ago. New challenges for FLT involve the political and social changes in Europe as well as the increasingly tight network of economy, culture and living. They are also closely connected with the latest knowledge of disciplines related to the FLT methodology. The paper discusses the principles, methods and tendencies which mirror the latest developments in FL teaching and learning. The paper relates to practical experience by giving an outline of topical and indispensable areas of the FLT-methodology curriculum in the university training of FL teachers.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 1/5/2024 03:45