D 2008

Postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy

MAREŠ, Jan, Jan BERAN and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy

Name (in English)

Attitudes of techers towards further education as one of the threads to curricular reform

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Jan BERAN (203 Czech Republic) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic)

Edition

Praha, Učitel v 21. století nové výzvy, nové požadavky? p. 38-53, 2008

Publisher

VÚP

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00025967

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-87000-19-9

Keywords in English

teacher; further education; teacher s attitudes; curriculum reform

Tags

Reviewed
Změněno: 13/1/2009 17:35, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Abstract

V originále

Klíčovou podmínkou úspěšného zavádění kurikulární reformy je vytvoření takových podmínek, které posilují profesní autonomii učitele a podporují jeho přijetí změn a ochotu je realizovat. Jedním z významných faktorů tohoto procesu je oblast dalšího vzdělávání učitelů. Studie přináší výsledky šetření provedeného na podzim 2006 v jihomoravském regionu mezi učiteli základních škol. Cílem šetření bylo zjistit, které prvky učitelé při tvorbě školního vzdělávacího programu považují za problematické a jakou formu dalšího vzdělávání by v těchto problematických oblastech preferovali.

In English

The key requirement of a successful implementation of curricular reform is the creation of such conditions that strengthen the teacher's autonomy and support his/her acceptance of the changes and his/her willingness to implement them. One of the important factors of this process is the area of teachers' further education. The study brings the results of a survey among the primary school teachers administered in autumn 2006 in the South Moravian region of Czech Republic. The aim of the survey was to find out what areas of the creation of the school curriculum are considered problematic and what form of further education in these areas would be preferred.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society