V originále
In the paper we deal with problems of spending leisure time, especially by leisure activities, thein characteristic, structure and their development with regard to the age of the child. Data were obtained within international project ELSPAC. Analysing leisure activities we assume that dutiny personality development of an individual structural changes in interests occur, but also changes in organization of free time, yet these changes are not explicitly products of changes in interests, but partly products of personality development. At 13 and15 years there are activities mostly organised by children individually and they depend slightly on parents and school. Leisure time performs educational, health and social function. It contributes to formation of relationships, it helps to strengthen the relationships, it develops abilities, strengthens moral character, satisfies human needs and forms value interests. The way of spending free time of children and adolescents is influenced by social environment. Especially strong is the influence of the family, company and contemporaries.
In Czech
V našem příspěvku se zabýváme problematikou využívání volného času, zejména volnočasovými aktivitami, jejich charakteristikou, strukturou a jejich vývojem vzhledem k věku dítěte. Data byla získána v rámci mezinárodního projektu ELSPAC. Při analýze volnočasových aktivit docházíme k závěrům, že v průběhu osobnostního vývoje jedince dochází nejen ke strukturálním změnám v oblasti zájmů, ale také ke změnám v organizaci volného času, přičemž tyto změny nejsou jednoznačně dány změnami v zájmech, ale podílí se na nich vývoj osobnosti. Ve 13ti a 15ti letech převládají činnosti, které si děti organizují individuálně a jsou již málo závislé na rodičích a škole. Volný čas plní funkci výchovnou, zdravotní a sociální. Přispívá k utváření mezilidských vztahů, pomáhá tyto vztahy upevňovat, rozvíjí schopnosti, upevňuje morální vlastnosti, uspokojuje lidské potřeby a formuje hodnotové zájmy. Způsob využití volného času u dětí a dospívajících je ovlivněn sociálním prostředím. Zvlášť silný je vliv rodiny, party, vrstevníků.