2007
Hlas žáků v kontextu reformy české školy
VIDLÁKOVÁ, JitkaZákladní údaje
Originální název
Hlas žáků v kontextu reformy české školy
Název anglicky
The pupil Voice in the context of the Czech school reform
Autoři
Vydání
České Budějovice, Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. Recenzovaný sborník, od s. 46-55, 10 s. 2007
Nakladatel
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7394-061-4
Klíčová slova anglicky
pupil voice; curricular reform; pupil involvement; primary school
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2010 21:22, Mgr. Jitka Vidláková, Ph.D.
V originále
Záměrem příspěvku je nastínit, jaké změny a podněty přináší právě probíhající kurikulární reforma ve prospěch hlasu žáků. Součástí textu je i prezentace výsledku dílčího šetření provedeného na jedné základní škole ve městě Brně. Zde bylo prostřednictvím rozhovoru zjišťováno, jak ředitel školy a učitelé vnímají státem nově nastavené podmínky pro pedagogickou práci učitelů a jakou roli v této reformě má mít hlas žáků. Cílem šetření bylo zejména zjistit, jak respondenti vnímají podmínky a prostor pro autonomii žáka a jeho aktivní zapojení do procesu vyučování a učení, tj. od jeho plánování přes realizaci až po hodnocení. Mají školy zájem zapojovat žáky do těchto procesů? Jsou školy připraveny naslouchat hlasům žáků a pracovat s nimi?
Anglicky
The objective of this paper is outlining those changes and incentives which the current curricular reform presents - those which should benefit the pupil voice. The paper also presents the results of a study carried out at a primary school situated in the city of Brno. In an interview, the principal and teachers were asked to comment on how they feel the new conditions have influenced their pedagogical work and what role the pupil voice should have in it. The aim of the study is mainly to investigate how respondents perceive the conditions and the room for pupil autonomy and their active involvement to processes of teaching and learning. Are schools interested in involving pupils to these processes? Are schools prepared to listen to the pupil voice and to work with it?