J 2008

Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools

PORTEŠOVÁ, Šárka

Basic information

Original name

Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools

Name in Czech

Poruchy učení a intelektové nadání ve vzdělávacím kontextu: současný stav a situace v českých školách

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

New Educational Review, Polsko, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2008, 1732-6729

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00024756

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000258492800012

Keywords in English

giftedness; extraordinary intellectual abilities; gift with a handicap; specific learning disabilities

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/5/2020 18:28, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

The proposed study introduces the reader to the issue of the so called twice exceptional children i.e. intellectually gifted learners with a handicap. In the context of school, giftedness is most frequently combined with a specific learning disability. The author pays attention to issues related to identifying this specific group of learners in school environment, to their social and emotional characteristics, problems and risks that can prevent their exceptional potential from real developing. Moreover, the paper also presents a synthesis of empirically verified basic educational and educationalpsychological foreign procedures and measures, which are most used in educational care for this very specific population of learners, and it acquaints the reader with the situation in the Czech Republic.

In Czech

Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem, jež je v zahraničí v centru pozornosti badatelů i praktiků již několik desetiletí. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, s jejich sociálními a emociálními charakteristikami, problémy i riziky, jež mohou zabránit skutečnému rozvoji jejich nadprůměrného potenciálu. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogickopsychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány.

Links

GA406/06/0676, research and development project
Name: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society