Detailed Information on Publication Record
2008
Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools
PORTEŠOVÁ, ŠárkaBasic information
Original name
Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools
Name in Czech
Poruchy učení a intelektové nadání ve vzdělávacím kontextu: současný stav a situace v českých školách
Authors
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
New Educational Review, Polsko, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2008, 1732-6729
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/08:00024756
Organization unit
Faculty of Social Studies
UT WoS
000258492800012
Keywords in English
giftedness; extraordinary intellectual abilities; gift with a handicap; specific learning disabilities
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 5/5/2020 18:28, Mgr. Michal Petr
V originále
The proposed study introduces the reader to the issue of the so called twice exceptional children i.e. intellectually gifted learners with a handicap. In the context of school, giftedness is most frequently combined with a specific learning disability. The author pays attention to issues related to identifying this specific group of learners in school environment, to their social and emotional characteristics, problems and risks that can prevent their exceptional potential from real developing. Moreover, the paper also presents a synthesis of empirically verified basic educational and educationalpsychological foreign procedures and measures, which are most used in educational care for this very specific population of learners, and it acquaints the reader with the situation in the Czech Republic.
In Czech
Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem, jež je v zahraničí v centru pozornosti badatelů i praktiků již několik desetiletí. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, s jejich sociálními a emociálními charakteristikami, problémy i riziky, jež mohou zabránit skutečnému rozvoji jejich nadprůměrného potenciálu. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogickopsychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány.
Links
GA406/06/0676, research and development project |
| ||
MSM0021622406, plan (intention) |
|