PORTEŠOVÁ, Šárka. Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools. New Educational Review. Polsko: Wydawnictwo Adam Marszalek, 2008, vol. 15, No 2, p. 136-151. ISSN 1732-6729.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools
Name in Czech Poruchy učení a intelektové nadání ve vzdělávacím kontextu: současný stav a situace v českých školách
Authors PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition New Educational Review, Polsko, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2008, 1732-6729.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00024756
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000258492800012
Keywords in English giftedness; extraordinary intellectual abilities; gift with a handicap; specific learning disabilities
Tags gifted learning disabled
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Changed: 5/5/2020 18:28.
Abstract
The proposed study introduces the reader to the issue of the so called twice exceptional children i.e. intellectually gifted learners with a handicap. In the context of school, giftedness is most frequently combined with a specific learning disability. The author pays attention to issues related to identifying this specific group of learners in school environment, to their social and emotional characteristics, problems and risks that can prevent their exceptional potential from real developing. Moreover, the paper also presents a synthesis of empirically verified basic educational and educationalpsychological foreign procedures and measures, which are most used in educational care for this very specific population of learners, and it acquaints the reader with the situation in the Czech Republic.
Abstract (in Czech)
Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem, jež je v zahraničí v centru pozornosti badatelů i praktiků již několik desetiletí. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, s jejich sociálními a emociálními charakteristikami, problémy i riziky, jež mohou zabránit skutečnému rozvoji jejich nadprůměrného potenciálu. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogickopsychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány.
Links
GA406/06/0676, research and development projectName: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 31/7/2024 17:16