C
2008
K profesní orientaci a technickému vzdělávání v základních školách - dílčí výsledky výzkumného šetření
FRIEDMANN, Zdeněk
Basic information
Original name
K profesní orientaci a technickému vzdělávání v základních školách - dílčí výsledky výzkumného šetření
Name (in English)
ON PROFESSIONAL ASPIRATION AND TECHNICAL EDUCATION IN BASIC SCHOOLS. PRELIMINARY RESULTS OF AN INVESTIGATION
Authors
FRIEDMANN, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Olomouc, Trendy ve vzdělávání, p. 58-61, 4 pp. Informační technologie a technické vzdělávání, 2008
Publisher
Votobia Olomouc
Other information
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/08:00026057
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
Professional aspiration; pupils with special educational needs; technical education; technical fields; crafts; practical education; technology.
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Příspěvek přináší dílčí výsledky výzkumu realizovaného na základních školách, který byl zaměřen na poznání některých aspektů profesní orientace žáků a zejména těch, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Autoři vycházejí z předpokladu, že především praktická činnost technického charakteru je pro určitou skupinu žáků potřebná pro rozvoj jejich zájmů, psychomotorických dovedností, tvořivých schopností a také pro jejich profesní orientaci a budoucí uplatnění v životě. Nabízejí tedy pohledy nejen vedení škol, ale i učitelů praktických činností na zmíněnou oblast.
In English
The paper presents preliminary results of research conducted at basic schools focused on identification of selected aspects of pupils professional aspiration, particularly of pupils with special educational needs. The authors start from the assumption that especially practical education in technology is necessary for a specific group of pupils to develop their interests, psychomotor skills, creative abilities, as well as for their professional aspiration and future career. Not only the views of school management on the issue but also of technology teachers are dealt with.
Links
MSM0021622443, plan (intention) | Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání | Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education |
|
Displayed: 19/10/2024 00:14