J 2007

Rozmanitost výchovy a výchova v rozmanitosti sociálního prostředí (editorial)

HLOUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Rozmanitost výchovy a výchova v rozmanitosti sociálního prostředí (editorial)

Name (in English)

Diversity of education and education in the diversity (editorial)

Authors

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Studia Paedagogica, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Brno, Masarykova univerzita, 2007, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/07:00033546

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Studia paedagogica; rozmanitost výchovy, sociální prostředí

Keywords in English

Studia paedagogica; diversity of education; social environment

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2010 16:48, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Abstract

V originále

V našem sborníku se věnujeme tématu rozmanitosti ve dvou rovinách: rozmanitosti prostředí výchovy a rozmanitost výchovy v průběhu lidského života. Nejdříve věnujeme pozornost vybraným prostředím výchovy, jejichž společným znakem je vytváření příznivých podmínek pro kvalitní a důstojný život každého z nás. Z možných prostředí výchovy jsme se zaměřili na ta, která jsou v pedagogice zkoumána spíše sporadicky: málotřídní škola, výchovný ústav, podnik, základní škola v zahraničí. Rozmanitost výchovy v průběhu lidského života reprezentují tři příspěvky a v každém z nich výchova nabývá jiné podoby (jedná se o péči, vzdělávání a rozvíjení mezilidských vztahů). Každý z příspěvků se věnuje jiné věkové skupině a dohromady reprezentují rozmanitost výchovy v průběhu celého života. Nedílnou součástí sborníku jsou i Další sdělení a studentské práce a vybrané aktivity členů Ústavu pedagogických věd FF MU.

In English

We dedicate our attention to the topic of variety in two levels in this review anthology. The first one deals with variety of environment of upbringing, the second one with variety of upbringing in the lifetime. At first we devote our interest to selected milieu of upbringing. Creation of favourable conditions for quality and dignified life of each of us are their common feature. We focused our attention to those possible surroundings, which have been investigated rather sporadically, namely a school with few classes, educational institution, a company, an elementary school abroad. The variety of upbringing in the lifetime is represented by three contributions. Each of them represents upbringing in a different form (that is care, education and development of interpersonal relations). Each of them tackles different age group and together they represent variety of upbringing in lifetime. Further conveys and contributions of students and selected activities of members of the Department of educational sciences are an inseparable part of the Anthology.