Detailed Information on Publication Record
2007
Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu
SZCZYRBA, Zdeněk, Josef KUNC, Pavel KLAPKA and Petr TONEVBasic information
Original name
Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu
Name in Czech
Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu
Name (in English)
Diffusion Processes in the Czech Retail
Authors
SZCZYRBA, Zdeněk (203 Czech Republic), Josef KUNC (203 Czech Republic), Pavel KLAPKA (203 Czech Republic, guarantor) and Petr TONEV (203 Czech Republic)
Edition
Regionální studia, Praha, VŠE v Praze, 2007, 1803-1471
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14560/07:00020998
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords in English
Diffusion Processes; Diffusion of Innovation; Retail; Network Structure; Czech Republic
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 16/6/2008 17:10, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
V originále
Utváření nové síťové struktury v českém maloobchodě po roce 1989 vlivem velkoformátových prodejních konceptů je signifikantním obrazem současné podoby tuzemské maloobchodní sítě. Analyzujeme-li tento vývoj v čase, zjišťujeme, že má charakter prostorově difúzního procesu. Následující příspěvek se zabývá jeho regionálně-geografickými aspekty.
In English
Development of retail in the Czech Republic in the period of economic transformation after 1989 went through crucial changes including both privatization process in the first half of the 1990s and introduction of foreign retail concerns to the Czech market in the second half of the decade. The latter phase of transformation of the Czech retail influenced significantly formation of new network structure of retail. Its origin is related to process of spatial innovation diffusion of large-format sale concepts (super- and hypermarkets, discounts, shopping centres etc.) into the Czech environment, which took place during relatively short period. As presented by some studies (GfK Praha) adaptation of these concepts in the Czech Republic ranks among the highest in comparison with other post-communist countries in Europe. The most frequent type of diffusion was expansive hierarchical diffusion typical of hypermarkets, hobbymarkets, other specialised outlets and shopping centres.
Links
GP402/07/P436, research and development project |
|