J 2007

Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu

SZCZYRBA, Zdeněk, Josef KUNC, Pavel KLAPKA and Petr TONEV

Basic information

Original name

Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu

Name in Czech

Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu

Name (in English)

Diffusion Processes in the Czech Retail

Authors

SZCZYRBA, Zdeněk (203 Czech Republic), Josef KUNC (203 Czech Republic), Pavel KLAPKA (203 Czech Republic, guarantor) and Petr TONEV (203 Czech Republic)

Edition

Regionální studia, Praha, VŠE v Praze, 2007, 1803-1471

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/07:00020998

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

Diffusion Processes; Diffusion of Innovation; Retail; Network Structure; Czech Republic

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/6/2008 17:10, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Abstract

V originále

Utváření nové síťové struktury v českém maloobchodě po roce 1989 vlivem velkoformátových prodejních konceptů je signifikantním obrazem současné podoby tuzemské maloobchodní sítě. Analyzujeme-li tento vývoj v čase, zjišťujeme, že má charakter prostorově difúzního procesu. Následující příspěvek se zabývá jeho regionálně-geografickými aspekty.

In English

Development of retail in the Czech Republic in the period of economic transformation after 1989 went through crucial changes including both privatization process in the first half of the 1990s and introduction of foreign retail concerns to the Czech market in the second half of the decade. The latter phase of transformation of the Czech retail influenced significantly formation of new network structure of retail. Its origin is related to process of spatial innovation diffusion of large-format sale concepts (super- and hypermarkets, discounts, shopping centres etc.) into the Czech environment, which took place during relatively short period. As presented by some studies (GfK Praha) adaptation of these concepts in the Czech Republic ranks among the highest in comparison with other post-communist countries in Europe. The most frequent type of diffusion was expansive hierarchical diffusion typical of hypermarkets, hobbymarkets, other specialised outlets and shopping centres.

Links

GP402/07/P436, research and development project
Name: Konkurenceschopnost rozvojových zón v České republice se zaměřením na inovační podnikání
Investor: Czech Science Foundation, Competitiveness of the Development Zones in the Czech Republic Focused to Innovative Enterprise