FLAŠAR, Martin. E. Varese - I. Xenakis - Le Corbusier: Poeme électronique. Problém reprodukovatelnosti uměleckého díla. (E. Varese - I. Xenakis - Le Corbusier: Poeme électronique. Issue due to work of art reproducing.). In Hudba, integrácie, interpretácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2008, p. 50-64. ISBN 978-80-8094-199-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name E. Varese - I. Xenakis - Le Corbusier: Poeme électronique. Problém reprodukovatelnosti uměleckého díla.
Name (in English) E. Varese - I. Xenakis - Le Corbusier: Poeme électronique. Issue due to work of art reproducing.
Authors FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Nitra, Hudba, integrácie, interpretácie, p. 50-64, 15 pp. 2008.
Publisher Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00026115
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-8094-199-4
Keywords in English music in space; multimedia artwork; audiovisual art; electronic music
Tags audiovisual art, electronic music, multimedia artwork, music in space
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 18/6/2008 15:28.
Abstract
Příspěvek pojednává o jednom z prvních komplexních multimediálních děl většího rozsahu, které během Světové výstavy v Bruselu v r. 1958 shlédly statisíce návštěvníků. Po ukončení výstavy bylo dílo zničeno. Dnes několik výzkumných týmů pracuje na jeho opětovném vytvoření (reprodukci), jak ve virtuální, tak ve fyzické podobě. Součástí projektu je i zprostředkování autentického zážitku prostorové projekce zvuku ve virtuálním interiéru pavilonu, včetně vizuální složky. Pokus o rekonstrukci uměleckého díla se pokusíme konfrontovat s tezemi známé studie W. Benjamina.
Abstract (in English)
This paper focuses on a creation of the first important work of multimedia art, Poeme électronique, at the Brussels World Exhibition 1958. After the exhibion had finished, the pavilion was destroyed and the only evidence which remained are recordings, photographies and films. Nowadays, a several research teams are attempting to rebuild (reproduce) the complex work of art by the means of virtual reality. Part of the project is also reconstruction of the original visitor s sound, space and visual experiences. It might be useful to discuss this approach with the well known Walter Benjamin s essay.
Links
LC544, research and development projectName: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 25/4/2024 03:34